پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/16 1403
اخبار جشنواره فجر 98



داستان فیلم عامه پسند به کارگردانی سهیل بیرقی درباره شخصیت فهیمه  زنی 57 ساله که بعد از سال ها در زندگی‌اش تصمیم جدیدی گرفته است و این تصمیم بر روند زندگی او تاثیرگذار است با انرژی بالا تصمیم به اتفاقات جدیدی دارد.


او بسیار عملگرا و فعال با کنتراست بالا است علاوه بر سن و سالی که دارد بسیار علاقه مند به شگفتی های جدیدی در زندگی اش میباشد که با بازی معتمدآریا جذابیت‌های این شخصیت دو چندان است. 


نکته قابل تعمل در این فیلم دغدغه کارگردان در زمینه تنهایی یک زن ایرانی آن هم از نوع مطلقه اش است که با تمام صداقت و سادگی که دارد برای جنگیدن در راه یک زندگی ساده موانعی بر سر راه او ایجاد می‌شود.


اگر با مولفه مردم شناسی (اتنولوژی) و زندگی در شهری این اثر را مرور کنیم اطرافیان در جای خودشان هستند و به علت نهادینه شدن فرهنگ کهنه آنجا این فهیمه است که باید خود را با محیط آدابته کند.


کارگردان در این کار قصد نوگرایی دارد نحوه روایت غیر خطی متن که مخاطب در اواسط فیلم با آن روبرو می‌شود حاصل این رویکرد است کارگردانی که پشت متن پنهان است و همه چیز بر سوژه اصلی یعنی فهیمه فوکوس است و به غیر از اطرافیانی که در کنار او هستند همه چیز به صورت فلو نشان داده می‌شود.


چرایی این کار شاید نزدیک شدن به آنچه است که در درون آن می‌گذرد اما چرا اسم فهیمه؟ گاهی سادگی های فهیمه از مرز اعتدال عبور می‌کند و به افراط می انجامد از صحبت کردن او با پسرش اعتماد با کاراکتری که هنرمندی هوتن شکیبا را به همراه دارد که در آخر در صحنه ایی که از سوی او بلاک شده است همچنان در حال گذاشتن پیام است و اشاره به این می‌کند که چرا عکس پروفایلت برداشته شده است !


این بلاهت به دلیل سن بالای او و دور ماندن از زندگی امروزی است او از کل تکنولوژی فقط با دو سه تا اپلیکیشن آشنایی دارد خریدهای خود را از آنجا انجام می‌دهد و به خیلی از زنان جامعه شباهت دارد کارگردان در پلانی که قرار است با وساطت خواهر زاده اش با بازی خوب باران کوثری بفروشد در حال مکالمه با پسرش است و نفری که دارد ماشین را چک می‌کند مرتب بر سقف ماشین با چکش ضربه می‌زند. این پلان شرح ماوقع داستان فهیمه است که گویی  ناملایمات و تلخی‌ها به مثابه چکشی بر سر او ضربه میزنند کارگردان با ظرافت و دیالوگهای فیلم گاهی فرهنگ متهجرانه شهر کوچک را نشانه می‌گیرد و گاهی هم طعنه ایی به فهیمه می‌زند ساختن چنین کارهایی که تقریبا غیر متعارف به لحاظ تکنیک و ساختار برای مخاطب هستند نوید بخش برای سینمایی با گونه های مختلف است.                                                                                                                                          


نویسنده: محمد بزرگ                                                                                                                                



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D