چهرههای معیریان
«مرگ یزدگرد» انگار آغازی برای یک نسل از بهترینهای سینمای ایران است. از بازیگران فیلم تا گریم و چهرهپردازی این کار که برعهده جلالالدین معیریان بود، همه بعدها تبدیل به چهرههای مهم و تاثیرگذار سینمای ایران شدند.
برای مخاطب عام اما اولین تصاویر تیتراژ سریال «سربداران» آنقدر حیرتانگیز بود که شاید برای اولین بار تماشاگران توی تیتراژ به دنبال نام طراح چهرهپردازی و گریمور اثر میگشتند. نام او «جلالالدین معیریان» و از آن نامهایی بود که در تیتراژ جلب توجه میکرد اما این گریمور فراتر از ترکیببندی اسم و فامیل، هنرش در ساختن چهرههایی تاثیرگذار بود. چهره بازیگرانی که در تیتراژ ابتدایی سریال «سربداران» به تصویر در میآمد، رد شمشیری که روی چهره سرباز مغولی وجودداشت ناخودآگاه توجه را به اینکه چه کسی در آن دوران توانسته چنین اجرایی در گریم داشته باشد، جلب میکرد.
او در «کمال الملک» علی حاتمی کاری دشوار را داشت؛ او بازیگرانی که براساس تواناییهایشان انتخاب شده بودند را تبدیل به شخصیتهای واقعی تاریخی میکرد. او از «جمشید مشایخی» یک «کمالالملک» ساخت و این چهره تبدیل به شمایل چهره نقاشی شد که سلف پرترههایش وجود داشتند.
«عزتالله انتظامی» زیر قلم و ابزار گریم معیریان، ناصرالدین شاه، علی نصیریان، مظفرالدین شاه و داوود رشیدی به رضا شاه تبدیل شدند.
«جلال الدین معیریان اما در سال 1366 نوعی بلوغ حرفهای را در چهرهپردازی فیلم «سرب» ساخته مسعود کیمیایی به نمایش گذاشت. در حالی که گریم این کار تحت تاثیر تراشیده شدن موهای فریماه فرجامی بازیگر زن نقش اول اثر بود ، اما چهرهپردازی فوق العاده معیریان را در سراسر فیلم میتوان دید. گریم هادی اسلامی بازیگر نقش "نوری" در فیلم سرب بعد از از آنکه مقابل سینما کتک جانانه ای می خورد می تواند در زمره بهترین چهره پردازی های سینمایی ایران قرار بگیرد.
این گریمور 78 ساله سینمای ایران از سال 1349 تا امروز در بیش از هفتاد فیلم سینمایی به عنوان طراح چهره پردازی فعالیت کرده و سه بار نیز موفق به کسب سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده است. او اولین بار برای فیلم سرب(1367) سیمرغ بلورین گرفت و سپس در 1374 برای فیلم غزال و 1375 برای فیلم «توفان شن» موفق به دریافت این جایزه شد.
"هیچوقت ننشستهام تا زمان بگذرد و دست تقدیر اتفاقاتی را برایم رقم بزند. همیشه سعی کردهام نوآوری و خلاقیت داشته باشم. با اینکه سنم بالا رفته، اما باز هم وقتی فیلمنامهای را قبول میکنم، شبانهروز درباره آن فکر و مطالعه میکنم تا گریمی خلاقانه ارائه کنم که قابل قبول و باور باشد. شبهای زیادی تا دیر وقت بیدار میمانم و مطالعه و تحقیق میکنم تا بهترین کار را ارائه کنم."