پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/30 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر 98

اهمیت شفاف‌سازی و لزوم کاهش ظرفیت سینمای رسانه در فجر 38

 



روابط عمومی جشنواره فیلم فجر برای سال دوم فهرستی از متقاضیان دریافت کارت سینمای رسانه‌ها در جشنواره سی و هشتم فیلم فجر منتشر کرد. در پی انتشار این فهرست، برخی از اهالی رسانه، نکاتی درباره این موضوع گفتند.

 

از تعداد افراد متقاضی متحیر شدم

علیرضا مرادی از ایرنا با تاکید بر این که کاخ رسانه‌ها به این منظور است که اهالی این عرصه به راحتی بتوانند درباره این رویداد سینمایی نظر بدهند، گفت: از تعداد افراد متقاضی در این لیست متحیر شده‌ام.

 

ما در خبرگزاری ایرنا به عنوان یک رسانه رسمی از سمت دولت تنها 11 اسم رد کرده‌ایم، بعضا برخی از رسانه‌ها که در نهایت بخواهند، یک ویژه‌نامه بروند، لیست بلند بالایی از اسامی داده‌اند. از مسئولان این جشنواره درخواست دارم تا حتی‌المقدور یک بار دیگر این لیست را بررسی کنند.

 

حجم متقاضیان کار رسانه را مختل می‌کند

سحر قناعتی از خبرگزاری صداو سیما نیز در این باره گفت: وقتی این لیست را دیدم، بسیار متعجب شدم. در سال‌های فعالیتم در این حوزه، بار‌ها در مراسم و نشست‌های مختلف شرکت کرده‌ام، اما این لیست بیشتر از افرادی که در این عرصه فعالیت دارند، بود. درست است که فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارند نیاز به این دارد که از منظر‌های مختلف مورد بررسی قرار بگیرد، ولی این حجم از متقاضیان باعث می‌شود کار رسانه‌ها دچار اختلال شود.

 

لزوم حذف نیمی از فهرست متقاضیان

محمد کلهر از فارس نیز با تاکید براینکه ازدحام باعث می‌شود تا کار رسانه‌ها مختل شود، گفت: زمانی که این لیست را دیدم بسیار متعجب شدم. لیستی که بیشتر از 2000 نفر متقاضی داشت که بعضا برخی از نام‌ها در این لیست برای اهالی رسانه نا آشنا بوده است. از مسئولان تقاضا دارم که در لیست نهایی شاهد ریزش حداقل نیمی از این افراد باشیم تا شاهد برگزاری هرچه بهتر این جشنواره باشیم.

 

رسانه‌هایی که یک خبر سینمایی ندارند، اما ...

حسین جودوی از تسنیم در این باره گفت: در ابتدا باید بگویم که انتشار لیست متقاضیان باعث می‌شود، تا گامی به سوی شفاف‌سازی برداریم. درباره این فهرست، ذکر چند نکته را الزامی می‌دانم. برخی از رسانه‌هایی در این لیست حضور دارند که در طول سال یک خبرسینمایی در رسانه‌هایشان کار نشده است و برخی از رسانه‌ها، 10 نفر را به عنوان خبرنگار سینما معرفی کرده‌اند. سوال اینجاست یک رسانه چند خبرنگار سینما را تحت پوشش خود قرار می‌دهد؟ این ازدحام جمعیت باعث می‌شود تا در نشست‌های خبری نیز رسانه‌هایی که کارشان سینما است، دچار اختلال شوند.

 

راهی جز اولویت‌بندی وجود ندارد

رضامیرمحرابی از عصر ایران گفت: استقبال پرشور اهالی رسانه از جشنواره فیلم فجر ثابت می‌کند که این رویداد با تمام انتقاد‌هایی که در دوره‌های مختلف به آن وارد بوده، همچنان مهمترین و جذاب‌ترین اتفاق سینمای ایران است، اما با مشاهده ثبت نام بیش از 2 هزار نفر از فعالان رسانه‌ای بازنگری برای حضور نمایندگان رسانه‌ها در سالن مطبوعات ضروری به نظر می‌رسد. حالا که سالنی بزرگ برای استقبال اهالی رسانه وجود ندارد، راهی جز اولویت‌بندی در این راستا وجود ندارد.

 

شفاف‌سازی لازم است

علی رستگار از روزنامه جام جم با تاکید بر این نکته که شفاف‌سازی در هرحوزه‌ای لازم است، گفت: انتشار این لیست برای سال دوم است که اتفاق می‌افتد و این شفاف‌سازی باعث می‌شود تا اهالی رسانه بیشتر با رسانه‌هایی که در این روز‌ها صرفا نامی از آن‌ها می‌شنویم، آشنا شوند. من در سال گذشته در نشست خبری اعلام کردم که کاش این لیست برای فیلم‌های متقاضی برای حضور فیلم فجر نیز داده شود. امیدوارم با درایت مسئولان ذیربط فرصتی مناسب برای تعامل هرچه بهتر رسانه‌های سینمایی داده شود.

 

امیدوارم شاهد لیستی از اهل فن باشیم

امیرحسین اشرفی از پانا نیز گفت: در سال‌های اخیر با درایت آقای انتظامی و آقای نجفی، فهرستی از متقاضیان حضور در جشنواره فیلم فجر منتشر می‌شود که این باعث شناخت هرچه بیشتر برخی از رسانه‌ها می‌شود. شفاف‌سازی در هر عرصه‌ای خوب است. امیدوارم در نهایت شاهد لیستی از اهل فن در این راستا باشیم.

 

آیا واقعا این تعداد نویسنده و منتقد فعال داریم؟!

مریم نراقی از روزنامه شهروند گفت: در ابتدا باید یک خسته نباشید به آقای نجفی و تیم روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بگویم. پس از دیدن این لیست با خودم فکر کردم که کاش اهالی رسانه کمی در تقاضا‌ها انصاف به خرج می‌دادند. من به عنوان دبیر بخش فرهنگ و هنر روزنامه شهروند که هرساله یک ویژه‌نامه برای این جشنواره تدارک می‌بینم، 7 یا 8 نفر را معرفی کرده‌ام. در این جا یک نقدی به دوستان انجمن منتقدان دارم در این لیست 280 اسم از این انجمن رد شده است و سوال اینجاست که واقعا ما این تعداد نویسنده و منتقد در این عرصه داریم؟ اگر این تعداد فعال هستند که ما نباید مشکلی در این حوزه داشته باشیم. یا یک رسانه‌هایی که به صورت فصلنامه منتشر می‌شوند و به عبارتی هر ساله 4 شماره منتشر می‌کنند، چرا باید 11 اسم را رد کنند. در بین این لیست اسامی را مشاهده کردم که به عنوان یک فعال رسانه‌ای برای اولین بار نام آن‌ها را می‌شنوم. در این لیست بخشی وجود داشت تحت عنوان بدون رسانه که نام‌های آشنایی در رده پیشکسوتان این عرصه شناخته می‌شوند، اما بعضا، برخی از دوستان که دوره‌ای که کوتاه خبرنگاری کرده‌اند، نامشان در بخش بدون رسانه دیده میشود. از دوستان روابط عمومی خواهش میکنم تا بند و تبصرهای برای این موضوع نیز در نظر بگیرند.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D