پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/25 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر 98

ملی بودن، شاخصه مهم جشنواره فجر است



سام کلانتری کارگردان مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» که در جشنواره سینماحقیقت برنده جایزه هنر و تجربه و جایزه ویژه هیات داوران شد، درگفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر درباره علت جذابیت حضور در جشنواره فیلم فجر برای مستندسازان با وجود جشنواره مهم و معتبری نظیر سینماحقیقت، گفت: مهم‌ترین نکته در این بحث، ملی بودن جشنواره فیلم فجر است. فجر جشنواره‌ای متعلق به تمام گونه‌های سینمایی است و همه دوست دارند در آن حضور داشته باشند.
او گفت: باید به این واقعیت توجه کرد که سینمای مستند ایران در ده سال اخیر در فستیوال‌های مهم و الف جهانی حضور جدی داشته ضمن آن که در دنیا، مستند به اندازه فیلم‌های سینمایی دارای اهمیت است.
این کارگردان در باره  دلائل پرفروش شدن برخی مستندهای غربی در اروپا و آمریکا و نحوه درآمدزایی فیلم‌های مستند در ایران گفت: در دنیا هم تعداد فیلم‌های مستندی که پتانسیل اکران گسترده دارند و پرمخاطب می‌شود، بالا نیست. در ایران هم سالی دو، سه مستند وجود دارد که فروش خوبی دارند و از برخی از تولیدات سینما مخاطب بیشتری را به سالن سینما جذب می‌کنند، اما در کل قیاس فروش بین یک مستند با فیلم داستانی منطقی نیست.
کلانتری گفت: با این نگاه، به نظرم اگر تعداد سالن‌ مناسب در اختیار برخی از مستندها قرار بگیرد، درگیشه هم می‌توانند موفق عمل کنند.
او درباره جنس مخاطبان آثار مستند در جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینماحقیقت تاکید کرد: در شش سال اخیر، علاقمندان سینمای مستند بیشتر شده‌اند و با یک شیب ملایم تعدادی از مردم عادی هم به دیدن فیلم مستند علاقه نشان می‌دهند.
مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» سرگذشت جالب دختران تیم اسکیت‌هاکی ایران و مشکلات پیچیده آنها در راه مسابقات آسیایی کره است. فدراسیون توانایی تامین هزینه دختران را ندارد و این اتفاق باعث شده است تا تیم در شرایط روحی بحرانی قرار بگیرد. با اضافه شدن دکتری روانکاو که باور به متدی جدید در کار با دختران دارد تعدادی از آنها کمپینی جهت جمع آوری پول را راه اندازی می‌کنند. کمپین در نهایت با حمایت مردم موفق شده و دختران با این کمک‌ها عازم مسابقات کره می‌شوند. مسابقاتی تازه که در آن، آنها باید با غول‌های قدرتمند آسیا مبارزه کنند.

از عوامل اصلی این فیلم می‌توان به مهران کاشانی (همکار پژوهشگر)، رضا تیموری (فیلمبردار)، شاهین پورداداشی (صدابردار)، انسیه ملکی (صداگذار)، هایده صفی‌یاری (تدوینگر)، حبیب خزایی‌فر (آهنگساز) اشاره کرد. محمد شکیبانیا تهیه‌کننده «جایی برای فرشته‌ها نیست» است که از محصولات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به شمار می‌رود.
 



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D