پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/25 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر 98

انتقاد جام‌جم از فهرست متقاضیان رسانه ملی برای حضور در جشنواره

 



شما که غریبه نیستید! همین علی آقای رستگار وقتی داشت فهرست را بالا و پایین می‌کرد، از دهانش در آمد که اسم بعضی رسانه‌ها را آدم فقط توی این فهرست می‌تواند ببیند! اشاره استاد به فهرست بلندبالایی است که توسط روابط عمومی جشنواره فیلم فجر منتشر شده و اسامی همه کسانی که برای حضور در این دوره جشنواره ثبت‌نام کرده‌اند را ریز و دقیق و جزئی ریخته روی دایره. این‌که چه رسانه‌هایی برای حضور در سینمای اهالی رسانه جشنواره خیز برداشته‌اند و از هر رسانه چند نفر و چه کسانی داوطلب حضور هستند. همین هم شد سوژه برای مایی که فهرست را بالا و پایین کردیم و موارد بامزه و بانمکی پیدا کردیم که خودشان سوژه چند گزارش هستند. روی همین حساب هم حیف‌مان آمد اینها را با شما به اشتراک نگذاریم. حاصلش شده همین گزارش.

اواخر آذر بود که ستاد روابط عمومی جشنواره فیلم فجر بیانیه داد که آهای منتقدان و رسانه‌چی‌ها به خط شوید که برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کنید و در نهایت هم تا 30 آذر فرصت دارید فایل ثبت‌‎نامی‌تان را تکمیل کنید. همین هم شد که رسانه‌چی‌ها و منتقدان به خط شدند و رفتند برای ثبت‌نام. تا اینجای کار مشکلی نیست. اما روز گذشته که روابط عمومی جشنواره اسامی همه کسانی را که درخواست داده بودند منتشر کرد به جزئیات و نکات جالبی برخوردیم. البته این را بگوییم که این به آن معنا نیست که برای همه این افراد کارت جشنواره صادر می‌شود. بر و بچه‌های ستاد روابط عمومی دوباره از میان ثبت‌نام‌شوندگان یک دور دیگر فیلتر  و سعی می‌کنند افرادی که نسبت چندانی با فضا ندارند را خط بزنند.  اول از همه این را بگوییم که طبق این فهرست 2129 نفر ثبت‌نام کرده‌اند. 2129 نفری که از خبرنگار و عکاس در آنها دیده می‌شود تا کسانی که مجری و گزارشگر ورزشی هستند و تا کسانی که اصلا معلوم نیست چه هستند. ابتدا برویم سراغ خودمان! در این فهرست 269 نفر به عنوان منتقد سینما و از طرف انجمن منتقدان معرفی شده‌اند.  
مدیربرنامه ستاره‌ها هم هستند
میان این اسامی کسانی هم هستند که در طول سال هیچ نقد و یادداشتی درباره سینما ندارند. بعضا حتی کسانی هستند که بیش از آن‌که منتقد باشند، روابط عمومی پروژه‌های سینمایی‌اند. این وسط جالب است بدانید مدیر برنامه‌های یکی از چهره‌های سینمایی هم هر ساله در این فهرست منتقدان و رسانه‌چی‌ها حضور پررنگی دارد، امسال هم دوباره ثبت‌نام کرده و نام استاد دربخش انجمن منتقدان قرار گرفته و احتمالا به عنوان منتقد سینما در جشنواره حضور خواهند داشت. بد نیست بدانید ایشان علاوه بر مدیر‌برنامه بودن بازیگر ستاره سینما، شرکتی هم با او ثبت کرده و جزو سهامداران محسوب می‌شود. بین بخش‌های ثبت‌نامی، بخشی بود برای خبرنگارانی که در حوزه فرهنگ و سینما مشغول کار و فعالیت هستند و به هر دلیلی فعلا در رسانه خاصی به صورت ثابت حضور ندارند. در این فهرست، بسیاری از نام‌های آشنا حضور دارند. کسانی که سال‌هاست آنها را به عنوان خبرنگار و روزنامه‌نگار و عکاس سینمایی می‌شناسیم و حالا در این مقطع در هیچ رسانه‌ای حضور دائم ندارند. اما اینها همه واقعیت نیست. لابه‌لای حرفه‌ای‌های عالم سینما و رسانه بعضی اسامی جالب هم به چشم می‌خورند. مثلا عادل فردوسی‌پور هم به عنوان خبرنگار ثبت‌نام کرده و در ردیف 563 فهرست جشنواره اسمش دیده می‌شود. حالا این‌که جناب فردوسی‌پور چطور در کمتر از سه هفته از فوتبال و برنامه اینترنتی ال‌کلاسیکو به مقام خبرنگار رسیده‌اند هم برای خودش سوالی است. به جز فردوسی‌پور اسامی بامزه دیگری هم در فهرست به چشم می‌خورند. مثلا چهار عزیز بزرگوار در ردیف‌های 610، 611، 612 و 613 فهرست از طرف پایگاه اطلاع‌رسانی دولت برای حضور در جشنواره فیلم فجر به عنوان تصویربردار و خبرنگار ثبت‌نام کرده‌اند. دوستان اهل خبر و رسانه احتمالا در جریان هستند که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت یک پایگاه اینترنتی خاص با کار ویژه پوشش رویدادهای ریاست محترم جمهور و دیگر وزرا و اعضای هیات دولت و کابینه است. ثبت‌نام از چنین رسانه‌ای برای حضور در جشنواره فیلم فجر همان‌قدر عجیب است که ثبت‌نام خبرنگاران سایت ورزشی 90 یا ورزش سه.
آقای منتقد در قعر جدول
همین‌طور که داریم در این اسامی و ردیف‌ها بالا و پایین می‌روم علی رستگار هم که مشغول نوشتن گزارش صفحه 9 است با خنده می‌گوید به ترسناک‌ترین متقاضی جشنواره هم اشاره‌ای داشته باش. از رستگار می‌پرسم کیست. جواب می‌دهد متقاضی ردیف 1720. شروع می‌کنم در فایل پی‌دی‌اف جست و جو کردن و پیدا کردن نام متقاضی ردیف 1720. بله خب احتمالا خیلی‌هایتان درست حدس زده باشید. جناب مسعود فراستی از منتقدان جدی جشنواره که همچون شیری در کمین،‌ منتظر نمایش فیلم‌ها روی پرده سالن‌های پردیس ملت است. جناب فراستی از فصل‌نامه «فرم و نقد» ثبت‌نام کرده‌ که یک نشریه تخصصی حوزه سینماست و مدیرمسوولی آن را هم خودش به عهده دارد.
یک سوزن به خودمان
این همه جوالدوز به دیگران زدیم یک سوزن هم به خودمان بزنیم. بخش مهمی از این فهرست 2000 و خرده‌ای نفره مربوط به اسامی دوستانی است که از قسمت‌های مختلف صداوسیما ثبت‌نام کرده‌اند. از خبرگزاری صدا و سیما گرفته و انبوه کسانی که به عنوان خبرنگار ثبت‌نام کرده‌اند(واقعا این همه خبرنگار فرهنگی تلویزیونی داریم؟!) تا برنامه‌های مختلف با ربط و بی‌ربط شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی. مثلا این که چرا باید از یک برنامه تلویزیونی غیرمرتبط با فرهنگ و سینما، عکاس به جشنواره معرفی کند سوال جالبی است که احتمالا تهیه‎‌کننده‌اش هم پاسخی برای آن ندارد!  واقعا اگر این همه فعال و خبرنگار و برنامه‌ساز فرهنگی و سینمایی در رادیو و تلویزیون داریم؟! واقعا داریم؟!



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D