پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/18 1403
خبر / اخبار جشنواره حقیقت

محمد اطبایی: اشتیاق فیلمسازان به حضور در عرصه های جهانی آسیب زا شده است



 




یک پخش کننده بین المللی فیلم معتقد است اکثر صاحبان فیلم ها دنبال نمایش بین المللی آثارشان هستند و این اشتیاق تبدیل به آسیب برای سینما شده چون پای دلالانی را به این عرصه باز کرده که پول های گزاف از فیلمسازان جوان می گیرند و به آنها قول راه پیدا کردن به جشنواره ها را می دهند.



به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، محمد اطبایی پخش کننده بین المللی فیلم و داور دوره پیشین جشنواره سینماحقیقت یکی از دلایل مشکلات پخش و عرضه فیلم های ایرانی را نبود نیروی متخصص، عدم توجه دولت و نهادهای دولتی برای تخصص نیرو در این زمینه دانست و ادامه داد: نکته اصلی دیگری که فراموش می شود ظرفیت محدود نمایش است. اکثر صاحبان فیلم ها دنبال نمایش بین المللی آثارشان هستند و این اشتیاق تبدیل به آسیب برای سینما شده است چراکه این اشتیاق و میل فارغ از اینکه اصلا فیلم آن ها می تواند مخاطب خارجی داشته باشد، یا نه؛ پای افرادی را به این عرصه باز کرده که پول های گزاف از فیلمسازان می گیرند و در قالب دلالی و حتی کار خلاف فیلمسازان جوان را سرکیسه می کنند. در حالیکه نهایتا در کل سینمای ایران تنها 40 فیلم می تواند به بیرون این مرزها راه پیدا کند.
اطبایی ادامه داد: حتی سینمای امریکا هم که می گوییم به نوعی در عرصه سینما بر جهان سلطه دارد تنها بیست درصد آثارش پخش بین المللی دارند چون پذیرفته اند که همه فیلم ها شانس و ظرفیت بین المللی شدن را ندارند و در داخل کشورهای شان می توانند موفق تر عمل کنند.
وی همراهی بخش های بین المللی جشنواره های مختلف و پخش کننده های فیلم را یکی از راه های موثر برای استفاده از ظرفیت بین المللی دانست و توضیح داد: معمولا هر جشنواره ای به تیم بین الملل خودش و ظرفیت و توانایی آن تکیه دارد و اگر هم در جشنواره ای همکاری صورت گرفته، فضا به قدری بسته بوده که جز پشیمانی فایده دیگری نداشته است.
این پخش کننده بین المللی فیلم با تایید این مطلب که در حوزه عرضه و پخش فیلم های بین المللی دچار مشکل هستیم، گفت: سال هاست چندین نهاد رسمی و دولتی و یا ارگان هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند مشغول به کارهای اجرایی در حوزه پخش بین الملل هستند که به نظر من نباید این اتفاق بیافتد. مراکزی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، صدا و سیما، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن سینمای جوان و ... می توانند نقش حمایتی داشته باشند و در این حوزه فعالیت کنند ولی کار در حوزه بین المللی فیلم انجام ندهند؛ هر چند در مواردی موفق هم بوده اند اما زمانی که این فعالیت ها انجام می گیرد فیلم های زیادی در کنترل و اختیار این مراکز قرار می گیرند و فعالیت در مورد آن ها سخت می شود.
محمد اطبایی در ادامه به دشواری های برگزاری یک جشنواره بین المللی در ایران پرداخت و گفت: برگزاری یک جشنواره برای ما به دلایل متعدد با مسایل زیادی روبرو است و زمانی که صحبت از یک رویداد بین المللی به میان می آید، مشکلات دو چندان می شود. به واسطه وضعیت سیاسی و تحریم هایی که به کشور ما اعمال شده شکل دادن یک رویداد بین المللی بسیار سخت است؛ از انتخاب یک فیلم و به دست آوردن حق نمایش آن گرفته تا زمانی که باید حق نمایش واریز شود. در برخی موارد همه فیلم ها نمی توانند به شکل دیجیتال ارسال شوند و نیاز به فرمت فیزیکال است که حتی همین هم به دلیل تحریم های سنگین پستی امکان ندارد.
وی توضیح داد: ملاحظات سیاسی هم جلوی ورود برخی فیلم ها را به جشنواره های ما می گیرد. به طور مثال، سال هاست کل حقوق خاورمیانه فیلم های کمپانی های بزرگ دنیا توسط شرکت های لبنانی و اماراتی خریداری می شود و در کنترل آنها قرار می گیرد و به سختی با جشنواره های ایرانی برای نمایش آن ها همکاری می شود.
او در مورد حضور مهمان های خارجی در جشنواره ها گفت: در مورد بخش مهمان های خارجی گذشته از مقوله بی ثباتی ارز و هزینه سنگین تهیه بلیت برای مهمانان خارجی، ایران به برخی از شهروندان کشورهای دیگر مثل انگلستان و کانادا ویزا نمی دهد و به شهروندان آمریکایی به سختی ویزا می دهد. با همه این ها جشنواره های مستند، فیلم کوتاه و کودک و نوجوان و فیلم فجر جهانی تلاش می کنند، خوب کار کنند.
اطبایی مهم ترین نکته در برگزاری یک جشنواره بین المللی را ثبات مدیریت دانست و عنوان کرد: تغییر مدیریت ها و مشکلات برنامه ریزی بزرگترین مانع و مشکل را برای برگزاری جشنواره های بین المللی در ایران به وجود می آورد. به طور مثال در مهرماه امسال بود که مدیر جشنواره جهانی فیلم فجر تغییر کرد. به فرض اینکه گروه جشنواره کار خود را خیلی پیش از آن شروع کرده بوده اما همین تغییر می تواند برنامه ریزی ها را با مشکل روبرو کند.
این مدرس و دانش آموخته سینما جشنواره سینماحقیقت را با گذر از سیزده دوره چنین توصیف کرد: جشنواره سینما حقیقت تبدیل به جشنواره ای گرم و صمیمی و مورد توجه مستندسازان و فیلمسازان شده و از این بعد قابل تحسین است اما از نظر کارشناسی بین المللی، یک مشکل دارد و آن هم زمان برگزاری است.
محمد اطبایی در پایان گفت: سینماحقیقت در آخرین ماه سال میلادی برگزار می شود و تمام فیلم های به نمایش در آمده در این جشنواره تنها با گذشت چند روز مهر سال قبل میلادی را می خورند و در جا پیر می شوند که اگر این مشکل رفع می شد، کمک بزرگی به فیلم ها از نظر بازاریابی بین المللی می کرد. 



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D