پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/30 1403
خبر / اخبار جشنواره حقیقت

نشست خبری سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار شد

 


نشست خبری سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» صبح ۱۲ آذرماه با حضور محمد حمیدی‌مقدم دبیر و شهنام صفاجو مدیر روابط عمومی این رویداد، در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد حمیدی‌مقدم به ارائه گزارشی از این دوره از جشنواره پرداخت و از رشد هشت درصدی آمار فیلم‌های جشنواره خبر داد:« جالب است در بین آمار ارایه شده از ۷۳ شهر فیلم ارسال کرده‌اند. 


امسال بخش ویژه ما «کارآفرینی» است که برای دومین‌بار اتفاق می‌افتد و با مشارکت اتاق بازرگانی پویاتر شده است. امسال جشنواره در بخش بین‌الملل مروری بر مستندهای بلژیک، بالکان و… خواهد داشت. ضمن اینکه تنوع کشورهای متقاضی بسیار جالب است. همین امر رنگ دیگری به بخش بین‌الملل داده است. همچنین بازار فیلم پویایی با حضور ۱۶ مهمان خواهیم داشت».


دبیر سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» در ادامه تفاوت ویژه‌تر این دوره از جشنواره  را بحث ساماندهی کارت و فرآیند ورود به جشنواره عنوان کرد:«امسال جشنواره از بخش عمومی خود خارج و هویت کارتی آن اعتبار پیدا می‌کند. ما تمام مخاطبان را دسته‌بندی کرده‌ایم‌. فضای محدود و فراگیری مخاطبان باعث شده بود، مخاطبان اصلی گله‌مند باشند. شلوغی بیش از حد در ورودی‌ها، آنها را دچار آسیب کرده بود. ما الگوی جدید نبودیم و این اتفاقی است که در همه جشنواره‌های جهان صورت می‌گیرد. خیلی از دوستان می‌گویند شاید سینماحقیقت می‌خواهد بلیت فروشی کند در صورتی که اینطور نیست.خبرنگاران، فیلم‌سازان و مرتبطان به آن، جزو مخاطبان اصلی جشنواره هستند. از همین رو قرار شد صنف‌های مرتبط هم اعضای خود را آگاه و در سامانه ثبت‌نام کنند. همچنین قرار شد علاقه‌مندان به سینمای مستند در باشگاهی که ما ایجاد کرده‌ایم ثبت‌نام کنند. ما جلساتی برای این امر برگزار کردیم و قرار شد باشگاه مستند ایجاد شود. 


البته ممکن است جای آن تغییر کند. این باشگاه حداکثر ۱۵۰ عضو دارد. بنابراین اهالی رسانه و فیلم‌سازان به‌صورت رایگان ولی تا یک ساعت قبل از شروع نمایش فیلم، می‌توانند بلیت دریافت کنند.تقریباً تعدادی از صندلی‌های هر سالن برای فروش حضوری در چارسو در نظر گرفته شده است. یعنی یک مخاطب عمومی می‌تواند بلیت خریداری کند که میزان قیمت آن ده هزار تومان برای سانس‌های بعدازظهر است. امسال سانس صبح هم داریم و از ساعت ده و نیم شروع می‌شود که بلیت‌های آن پنج هزار تومانی خواهد بود. با توجه به اکران موفق در شب‌ها، گروهی سانس‌های پر مخاطب را بررسی می‌کنند و همان فیلم‌ها صبح هم به نمایش در می‌آیند. با این روش مخاطبی نمی‌ماند که فیلم را از دست بدهد.ما برای هر سالن ده صندلی به صاحب فیلم می‌دهیم، چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ صندلی برای اصحاب رسانه در نظر گرفته شده، ده صندلی هم برای مهمانان بین‌الملل، گروه داوری و… است. ما پلتفرمی به نام «ویدیو لایبرری» هم داریم که امکان استفاده ۱۵ مصرف‌کننده را دارند. اهالی رسانه و مهمانان بین‌الملل اگر فیلمی را از دست بدهند، می‌توانند در آنجا آن را تماشا کنند».

به گفته حمیدی مقدم هدف اصلی این تمهیدات آرام کردن فضای جشنواره و البته عدم کاهش تکاپوی جشنواره است:« جشنواره باید هیجان داشته باشد و با این تمهیدات به سمت منظم شدن جشنواره می‌رویم تا جشنواره استاندارد هم شود».

او در ادامه درباره اختصاص سهم بلیت فروشی به مالک فیلم هم توضیح داد:«سهم فروش فیلم بدون دخالت برگزارکننده، کامل و خالص به مالک فیلم داده می‌شود، البته با تایید تهیه‌کننده و کارگردان. هنوز ما حقوق مالکانه در حوزه سینمای مستند نداریم، اما خواستیم این امر سامان یابد. مرکز گسترش تقریبا مالک بسیاری از فیلم‌هاست اما مرکز این حقوق را به صاحبان فیلم‌ها می‌دهد.اتفاق خوب دیگر اضافه شدن یکی از سالن‌های اصلی موزه سینما به فرآیند پخش آثار «سینماحقیقت» است. سالن فردوس برای این امر در نظر گرفته شده است. یعنی ۴۲ سانس در این سالن خواهیم داشت. تمام بلیت‌های آنجا به فروش می‌رود و حضور کارتی نداریم. ضمن این‌که تاکنون ۱۳ استان علاقه‌مند به نمایش آثار مستند بوده‌اند که این امر بسیار پر اهمیت است. درواقع با این تمهیدات جشنواره می‌تواند به شهرستان‌ها برود. دانشکده سینما هنر و دانشگاه هنر هم به نمایش آثار برای دانشجویان می‌پردازد».

در بخش دیگری از این جلسه، حمیدی‌مقدم درباره نمایش فیلم‌های جشنواره گفت:«در وزارت ارشاد یک نکته‌ای وجود دارد و آن این‌که تمام فیلم‌هایی که برای مجامع هنری به نمایش در می‌آیند، باید مجوز داشته باشند. ما امسال هیچ مورد ردی نداشتیم به جز مستند پرتره بهمن کیارستمی. در باقی آثار هیچ‌گونه مشکلی نداشتیم. هر فیلمی را که می‌خواهید به نمایش بگذارید باید فیلم شما دارای قواعدی باشد. ما هیچ مورد خاصی نداشتیم. همه فیلم‌ها بدون دخالت دبیر به این چرخه وارد شده‌اند. پرتره بهمن کیارستمی را هم می‌دانستیم امکان نمایش ندارد. بحث عمده این فیلم به حجاب معطوف می‌شود. از همین رو این فیلم قابل نمایش نیست، چراکه این مشکل دو سوم فیلم را در برمی‌گیرد. بنابراین هیچ‌گونه امکان نمایشی برای آن وجود ندارد. بحث محتوایی در فیلم وجود ندارد بلکه بحث پوشش و حجاب مانع از اکران آن می‌شود. ما تعامل خوبی با معاونت نظارت داریم و مسئولیت برخی فیلم‌ها را خودمان پذیرفته‌ایم».


در این نشست نکاتی هم درمورد عملکرد هیات انتخاب مطرح شد. حمیدی مقدم در این ارتباط و هم‌چنین برنامه‌های اختتامیه و نکوداشت جشنواره توضیح داد:« امسال با احترام، گروه‌های انتخاب، کار خود را انجام دادند. البته همیشه گروه‌های داوری مورد نقد قرار می‌گیرند اما امیدوارم شایسته‌ها حائز اهمیت باشند و فیلم‌هایی انتخاب شوند که لایق هستند. امیدوارم اتفاق خوبی رقم بخورد. اختتامیه ما هم خیلی موجز و کوتاه خواهد بود. سعی کرده‌ایم زوائد را حذف کنیم و به اصل ماجرا بپردازیم. ما مراسمی برای نکوداشت خواهیم داشتیم که از دو چهره یعنی منوچهر طیاب و احمد ضابطی جهرمی که از چهره‌های شاخص سینمای مستند هستند، قدردانی می‌کنیم. مراسم نکوداشت را در یک شب ویژه یعنی در ۲۳ آذرماه برگزار می‌کنیم و در دو سانس آثار آن‌ها را به نمایش می‌گذاریم. مراسم رونمایی از کتاب هم داریم که این کتاب حاصل سال‌ها رنج و مرارت آقای تهامی‌نژاد است. رونمایی از این کتاب در دومین روز جشنواره صورت می‌گیرد. این موضوعات اهمیت حوزه پژوهش و تحقیق را نشان می‌دهد».


او درباره صدور کارت‌ها هم گفت:« صدور کارت‌ها تا جمعه پایان می‌یابد و از روز هفدهم در مجموعه چارسو قابل ارائه است. البته همیشه فرصتی برای صدور کارت برای آن‌هایی که جا مانده‌اند، وجود دارد».

حمیدی‌مقدم در پایان صحبت‌هایش به شناسایی مخاطبان واقعی جشنواره هم اشاره داشت:«باید بدانیم که در همه جای دنیا درهای جشنواره روی همه باز نیست. البته ما نمی‌خواهیم مخاطب را کاهش دهیم، بلکه می‌خواهیم آن را در چارچوب خود افزایش هم بدهیم. از همین رو ابتدا باید مخاطبان اصلی را شناسایی و حفاظت کنیم. چرا باید فیلم‌سازان و خبرنگاران بگویند نتوانسته‌اند فیلم‌های مورد نظر خود را ببینند؟ با وجود همه گلایه‌ها و چه بخواهیم یا نخواهیم جشنواره «سینماحقیقت» از مهم‌ترین جشنواره‌های ماست. هیچ جشنواره‌ای در جهان پاسخگوی رد کردن فیلم‌ها نیست. بنابراین ما هم باید این موضوع را آموزش دهیم. چراکه هر جشنواره‌ای استراتژی دارد. گروه‌های انتخاب می‌توانند یک اثر با انتخاب یا رد کنند.در همین جا باید بگویم هنوز تعامل ما با دنیا واقعی نشده است. تعامل واقعی یعنی اینکه فیلم‌ساز تاجیکستان، عراقی و … برای پیدا کردن سرمایه‌گذار به ایران بیاید. اگر به این هدف برسیم جشنواره ما استاندارد و بین‌المللی شده است. پس امیدوارم به این سمت برویم. ما نمی‌خواهیم بحث تجاری را گسترش بدهیم، بلکه برندسازی از نظر ما اهمیت دارد تا فرهنگ خودمان را هم به دیگر کشورها ارایه کنیم. امیدوارم جشنواره به جایگاه واقعی خود برسد».

سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت»  طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه  در پردیس سینمایی چارسو  برگزار می‌شود.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D