پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/30 1403
خبر

پرونده اکران «خانه پدری» 13 آذر بسته می‌شود

 


فروش «خانه پدری» روی رقمی بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان ثبت شد، رقمی که با آخرین روز اکران آن چهارشنبه ۱۳ آذر در پرونده این فیلم باقی می‌ماند.


آخرین نمایش‌ فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری روز چهارشنبه ۱۳ آذر انجام می‌شود. فیلمی محصول سال ۱۳۸۹ که پس از نمایش در سی و دومین جشنواره فیلم فجر، اکران آن از روز چهارم دی ماه ۱۳۹۳ در گروه هنروتجربه آغاز شد اما بعد از اولین روز نمایش، واکنش‌ها و فضایی که اطراف آن به وجود آمد، منجر به صدور دستور توقف نمایش «خانه پدری» شد.


هرچند در این سال‌ها همواره ماجرای بازنگری نسبت به اکران دوباره «خانه پدری» بارها مطرح شد و ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی وقت در سال ۹۷ درباره سرانجام اکران فیلم کیانوش عیاری گفته بود که «خانه پدری هم اکنون مجوز نمایش در سینماهای هنروتجربه را دارد» اما عیاری با نمایش آن در سینماهای هنروتجربه چندان موافق نبود و اعتقاد داشت این فیلم باید در سینماهای بیشتری به نمایش درآید.


پس از پنج سال بحث بر سر این فیلم، بالاخره «خانه پدری» از اول آبان امسال با محدودیت سنی بالای ۱۵ سال اکران خود را آغاز کرد که البته این اکران تنها محدود به سینماهای تهران بود و به صورت غیررسمی گفته می‌شد که قرار است به مرور سینماهای شهرستان‌ها نیز به نمایش این فیلم افزوده شوند.


طبق آمار فروش ثبت شده در سامانه فروش سینمای ایران، «خانه پدری» در روز اول یعنی چهارشنبه اول آبان در ۱۹ سالن و روز پنجشنبه دوم آبان در ۱۶ سالن و در مجموع در ۱۳۲ سانس به نمایش درآمد که میزبان ۱۲ هزار و ۸۷ تماشاگر بود و در دو روز ابتدایی اکران ۲۰۹ میلیون و ۸۱۵ هزار تومان فروش کرد اما هنوز پنج روز از نمایش فیلم نگذشته بود که صبح روز ششم آذر آبان خبری مبنی بر توقف نمایش فیلم منتشر شد. در این خبر آمده بود که «خانه پدری» به دستور دادسرای فرهنگ و رسانه توقیف شده‌است.


ساعتی بعد از انتشار این مطلب، کیانوش عیاری به ایسنا گفت که از این موضوع بی‌اطلاعی است و ایسنا نیز عنوان کرد که پیگیری‌هایش نشان می‌دهد چنین دستوری به سازمان سینمایی ابلاغ نشده است. با وجود بی‌اطلاعی دست‌اندرکاران فیلم و شورای صنفی نمایش در نهایت ظهر همان روز، خبر توقف اکران «خانه پدری» مورد تایید قرار گرفت و روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد با ابلاغ دستور قضایی بازپرس شعبه ۱۶ دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به سازمان سینمایی اکران فیلم «خانه پدری» متوقف شده‌است.


خبرهای مربوط به «خانه پدری» در روز ششم آذر محدود به اینها نشد و روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران در این ارتباط اطلاعیه‌ای صادر کرد.البته حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی نیز در همین روز در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایرنا خواستار ورود ریاست قوه قضائیه به این موضوع شد:« تا موجبات دلگرمی و همدلی و انسجام اصحاب فرهنگ و هنر فراهم شود».کیانوش عیاری هم که همواره مشکلات این فیلم را بر اساس سوتفاهم می‌دانست،در گفت‌وگویی ابراز امیدواری کرد که ریاست قوه قضاییه نگاه منصفانه‌ای نسبت به «خانه پدری» داشته باشد.


هم‌چنان‌ که حواشی بحث  و اظهارنظرهای مختلف درباره این فیلم اندکی بیش از دو هفته ادامه داشت، باردیگر «خانه پدری» خبرساز شد و روز ۲۲ آبان سیدمحمد مهدی طباطبایی‌نژاد، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از ادامه اکران فیلم «خانه پدری» خبر داد و  از تدبیر ریاست  قوه قضائیه جهت دستور ویژه رسیدگی برای رفع توقیف فیلم «خانه پدری» تقدیر کرد. اکران «خانه پدری» از همین روز در سینماهای تهران با رده‌بندی سنی ۱۵+ و محدودیت سالن نمایش از سرگرفته شد.


فروشی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان


حالا و پس از حدود بیست روز از رفع توقیف دوباره «خانه پدری» که برنده‌ تندیس بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه و بهترین کارگردانی از هشتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی شده است، این فیلم آخرین اکران خود را در روز چهارشنبه ۱۳ آذر پشت سرمی‌گذارد تا پرونده آن با فروش بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تنها در ۱۵ سالن سینمایی تهران بسته شود، در حالی که آخرین سئانس‌های این فیلم در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه(۱۲و ۱۳ آذر) در سالن‌های مختلف با استقبال تماشاگران روبه‌رو شده‌است.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D