پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/7 1403
خبر / هنر و تجربه(پاییز 98)

نمایش فیلم‌هایی از منوچهر انور و خسرو سینایی در باشگاه فیلم هنروتجربه

نمایش فیلم‌هایی از منوچهر انور و خسرو سینایی در باشگاه فیلم هنروتجربه

پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر
نمایش فیلم‌هایی از منوچهر انور و خسرو سینایی در باشگاه فیلم هنروتجربه

 
یک فیلم از منوچهر انور و سه فیلم از خسرو سینایی روز چهارشنبه، ۱۰ مهر در باشگاه فیلم هنروتجربه به نمایش گذاشته می‌شوند.

دومین برنامه فصل پاییز باشگاه فیلم هنروتجربه به ‎نمایش نسخه‌ ترمیم‌شده‌ مستند «نیشدارو» ساخته‌ منوچهر انور و سه فیلم از خسرو سینایی شامل «سردی آهن»، «آوایی که عتیقه می‌شود» و «شرح حال» اختصاص دارد.

مستندی که از منوچهر انور با عنوان «نیشدارو» قرار است در باشگاه فیلم هنروتجربه به نمایش درآید، در دهه چهل ساخته شده و به فعالیت‌های موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی می‌پردازد.


انور سال گذشته در مراسمی که در خانه هنرمندان برگزار شد، درباره ساخت این مستند گفت:«سازمان برنامه به‌دلیل دست داشتن در تمامی برنامه‌های اجرایی کشور و امکاناتی که در اختیار داشت، برای ما امکان فعالیت ایجاد می‌کرد. زمانی که به آنجا رفتم ۱۲۰ سوژه برای ساخت فیلم انتخاب کردیم که یکی از آنها ساخت فیلم از موسسه رازی بود و کار را با آن شروع کردیم؛ چون به ما گفته شده بود تلاش‌های مکرر برای ساخت فیلمی درباره آزمایشگاه رازی ناموفق مانده است و واقعا هم کار سختی بود. برای من هم زمان سپری شد تا به این راه فیلم‌سازی دست پیدا کردم و چاره‌ای هم نبود جز اینکه این‌چنین به اشیاء نزدیک شویم و به آنها عشق بورزیم، حتی به یک لوله پلاستیکی».


انور البته در یادآوری خاطرات آن زمان افزود:«قرار بود این فیلم یک نمونه مقدماتی باشد و کارهای بهتری انجام دهیم. وقتی فیلم‌برداری تمام شد، مدتی دچار درد سیاتیک بودم و زمانی که به کار برگشتم با نامه اخراج از کار روبرو شدم. تیم قبلی از آنجا رفته و تیم جدیدی بر سر کار آمده بود. به‌دلیل ساخت چنین فیلمی، من را از سازمان برنامه بیرون کردند و در ادامه اگر کمک‌های دکتر مصاحب و ابوالقاسم رضایی نبود، پروژه ساخت این فیلم به سرانجام نمی‌رسید».


 

سه شخصیت در سه فیلم

فیلم «سردی آهن» اثر خسرو سینایی هم در سال ۱۳۴۹ و به مدت ۱۸ دقیقه ساخته شد. این فیلم ۳۵ میلی‌متری سیاه و سفید حدود ۲۰ دقیقه زمان دارد و درباره محمد نصیری ملقب به خروس طلایی ایران قهرمان وزنه‌برداری ایران و جهان و رکورد شکنی او در مسابقات المپیک است.

«آوایی که عتیقه می‌شود» نیز یک فیلم کوتاه ۳۵ میلیمتری سیاه و سفید در حدود ۸ دقیقه است. این اثر درباره یک لحافدوز دوره گرد و حرفه‌ای است که به مرور به فراموشی سپرده می‌شود.

دیگر فیلمی که از خسرو سینایی در برنامه این هفته باشگاه فیلم هنروتجربه نمایش داده می‌شود، «شرح حال» نام دارد که یک فیلم ۱۶ میلی‌متری سیاه و سفید است و در خلاصه داستان آن آمده است:«فیلمی تجربی درباره مجسمه‌های آهنی ژازه طباطبایی».

سینایی چندسال قبل که مستند «شرح حال» در گالری راه ابریشم به نمایش درآمد، درباره آن گفت:«می‌توان گفت که این فیلم شرح حال من و امثال من در جامعه‌‏ای بود که زندگی می‌کردیم؛ جوانی با جرات و نوآوری شروع به کار می‌کند اما در نهایت آنچنان زیر فشار قرار می‌گیرد که ممکن است خرد شود. پس این «شرح حال» نشان می‌دهد که ممکن است در موقعیت‌هایی، تمام پروازهای یک جوان خرد شود یا باید تا سال‌ها برای اثبات افکارش در حال جنگ با اطرافیانش باشد».

این فیلم‌ها ‎با همکاری فیلم‌خانه ملی ایران روز ‎‎چهارشنبه ساعت ۱۹ در پردیس سیتی سنتر اصفهان به نمایش درمی‌آیند و ورود برای عموم آزاد و رایگان است.



هیچ سانسی یافت نشد