پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/14 1403
خبر

آغاز اکران فیلم های فنلاندی در پردیس سینمایی سیتی سنتر

 

 

هفته فیلم فنلاند از روز شنبه 6 مهرماه در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر رسما آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر، طی این هفته فیلم که تا ۱۲ مهرماه ادامه دارد، ٩ فیلم بلند سینمایی و٧ فیلم کوتاه فنلاندی به نمایش درمی آید.

 

روز اول: «وقفه» و «هاور»

در روز اول از این هفته، فیلم «وقفه» به کارگردانی متی کینونن راس ساعت 15 اکران می شود. این فیلم که نویسندگی فیلم‌نامه آن را هم کینونن برعهده دارد، سال ۲۰۱۸ ساخته شده‌است. داستان آن درباره یک کشیش سابق است که با پسرش به شهری جدید نقل مکان می کند. او خیلی زود مورد تهدید و آزار قرار می‌گیرد و این موضوع تا جایی ادامه پیدا می کند که دیگر برای بازگشت خیلی دیر است.

فیلم ساعت 19 روز اول نیز «هاور» نام دارد. این فیلم را کوریسماکی در سال ۲۰۱۲ کارگردانی کرده‌ است. داستان این فیلم درباره پسری آفریقایی است که  به صورت غیر‌قانونی با کشتی باربری به شهر بندری هاور می ‎رود. پیرمردی کفاش دلش به حال کودک می‎ سوزد و او را به خانه اش می‌برد.

 

روز دوم: «شرق سوئد» و «بال کوچک»

فیلم «شرق سوئد» جدیدترین ساخته سیمو هالینن محصول سال ۲۰۱۸ است که روز دوم از این هفته، ساعت 17 در پردیس سینمایی سیتی سنتر اکران می شود. این فیلم روایت‌ گر داستان زندگی سه نفر است که هرکدام با مشکلاتی روبه‌رو هستند، آن‌ها بر حسب تصادف به یکدیگر آشنا می شود و این ارتباط آن‎ها را با پرسش ‎های اخلاقی مواجه می کند.

فیلم «بال کوچک» به کارگردانی سلما ویلهونن هم از جمله فیلم‌های هفته فیلم فنلاند است که ساعت 19 اکران می شود. ویلهونن که فیلم جدید او «قلب جوان ابله» نماینده سینمای فنلاند در اسکار ۲۰۱۹ است و برنده جایزه بهترین فیلم بخش نسل جشنواره برلین، کارگردانی چند فیلم کوتاه و مستند را هم در کارنامه دارد.«بال کوچک» به رابطه یک مادر و دختر می ‎پردازد و داستان دختری ۱۲ ساله به نام وارپو که بیشتر از سنش می فهمد و مادرش که گویا نمی خواهد بزرگ شود را روایت می کند.

 

روز سوم: «شمشیرباز» و کارگاه فیلم سازی 

«شمشیرباز» به کارگردانی کلاس هارو فیلم‌ساز مشهور فنلاندی در روز سوم از هفته فیلم به نمایش در می ‎آید. داستان «شمشیر باز» درباره شمشیرباز جوان اهل استونی است که به دلیل فرار از پلیس مخفی روسیه ناچار به بازگشت به وطنش شده و در یک مدرسه محلی مربی تربیت بدنی می ‎شود. گذشته اما رهایش نمی‎کند و او مجبور به انتخاب های سختی است.

اما در مهم ترین روز از این هفته، پردیس سیتی سنتر از ساعت ۱۹ تا ۲۱ میزبان برگزاری کارگاه فیلم‎سازی با موضوع همکاری و تولید فیلم مشترک هفته فیلم فنلاند است. این کارگاه با حضور نوید محمودی کارگردان سینمای ایران، لس سارینن مدیرعامل بنیاد فیلم فنلاند و کارل آهو تهیه‌کننده فنلاندی برگزار می‏‎شود.پیش از برگزاری کارگاه در ساعت ۱۷ نیز فیلم «شمشیر باز» به کارگردانی کلاس هارو به نمایش درمی‎آید.

 

روز چهارم: «فیلم های کوتاه» و «مردِ بدون گذشته»

در هفته فیلم فنلاند هفت فیلم کوتاه طی یک سانس در ساعت 17 به نمایش در می‎آیند. «ماهی کوچک»، «ببر»، «آسکان»، «آسایش فوق‌العاده»، «سقف»، «فانتزی» و «مرگ یک حشره» فیلم‌های کوتاه هفته فیلم فنلاند هستند.

«ماهی کوچک» به کارگردانی آن ریتا آلتو که برنده جایزه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تامپر شده‎ است، داستان آیریس دختر هشت ساله دمدمی مزاجی است که به شدت به توجه مادرش احتیاج دارد. اما ذهن مادرش سارا، که کارمند یک فروشگاه خواروبار فروشی است، درگیر مسائل دیگری است.

«ببر» به کارگردانی میکو میلیلاتی نیز محصول سال ۲۰۱۸ است. در خلاصه داستان آن آمده است:«در یک عصر زمستان ، پدر مست به خانه برمی گردد. نزاعی رخ می دهد. پدر اسلحه دارد. ببر و مادر از خانه فرار می کنند. سکوت مرگباری حاکم می شود. ببر باید داخل شود تا ببیند چه اتفاقی افتاده است.»

«آسکان» دیگر فیلم کوتاه هفته فیلم فنلاند را ویل تانتو کارگردانی کرده‌است. این فیلم کوتاه که مایه‌های از کمدی  را دارد، داستان لورای ۵۲ ساله است که از صندلی چرخدار استفاده می‎کند. او به تازگی برادر کوچک‌ترش را از دست داده است و تصمیم دارد با وجود مخالفت‌های خانواده و برای احترام به خواسته برادرش، تشییع جنازه متفاوتی را برگزار کند.

فیلم پانزده دقیقه‌ای «آسایش فوق‌العاده» ساخته کرسیکا ساری به زندگی یک زن ۵۲ ساله می‎پردازد:« هرچه تاینای پنجاه و دو ساله برای آسایش خانواده‎اش بیشتر تلاش می‎کند، آن‎ها کمتر احساس راحتی می کنند.»

«سقف» به کارگردانی تپو آیراکسینن دربخش فیلم کوتاه  هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن مورد تقدیر قرار گرفت. این فیلم درباره چالش‌های زندگی مرد میان‎سالی است:«اولاوی در آستانه طلاق، برای این که مدتی با خودش تنها باشد به کلبه اش در کنار دریاچه می رود. بعد از چند روز متوجه می شود که سقف کلبه نشست کرده استد. دوستش توماس از راه می رسد و اصرار می کند که باید کاری برای سقف انجام بدهند اما اولاوی به همان فضای کم نیز راضی است. دو مرد شروع به تعمیر سقف می کنند. ولی کدام یک از آن دو واقعا به کمک نیاز دارند؟ »

«فانتزی» را تیمو نیکی کارگردانی کرده‎ و داستان پسری روستایی است علاقه ای به خوردن سیب زمینی ندارد و به دنبال چیز هیجان انگیز تری می‌گردد.‎

«مرگ یک حشره» هفته فیلم فنلاندهانس وارتیاینن و تکا ویکولاینن به طور مشترک در سال  (۲۰۱۰) کارگردانی کرده‌اند. تهیه‌کنندگی، نویسندگی و تصویربرداری این فیلم کوتاه را هم کارگردان‌های آن انجام داده اند. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است:« در دورنمای شهری بی جان، جایی که انگار زمان خود از حرکت باز ایستاده است ، یک باله دیوانه وار شروع می شود و یک پروانه تازه از پیله درآمده شده در حال مرگ است.»

ساعت 19 فیلم بلند «مردِ بدون گذشته»، نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان و نیز برنده جایزه بزرگ در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۲ اکران می شود. این فیلم که در جشنواره فیلم فجر هم به نمایش درآمده، داستان مردی است که پس از ورود به هلسینکی چندین بار مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و دچار فراموشی می‌شود. او که نام و گذشته خود را به یاد نمی‌آورد نمی‌تواند شغل و یا خانه ‎ای برای خود پیدا کند و به همین دلیل به حومه شهر رفته و آنجا زندگی‌اش را می سازد.

 

روز پنجم: «زندگی کولی وار»

روز پنجم از این هفته یک فیلم در ساعت 19 اکران می شود. فیلم «زندگی کولی وار» فیلمی از کوریسماکی است. فیلمی که اقتباسی از یک رمان است. در این فیلم شاهد تلا‌ش‌های سه هنرمند هستیم که با وجود مشکلات و تراژدی‎ های‌ شان قصد زندگی در پاریس را دارند.


روز ششم: «شادترین روز زندگی اولی ماکی»

«شادترین روز زندگی اولی ماکی» به کارگردانی یوهو کاسمانن محصول سال ۲۰۱۶ روز پنج شنبه ساعت 19 اکران می شود. این فیلم سیاه و سفید داستان زندگیِ واقعی الی ماکی، بوکسور معروف فنلاندی را روایت می ‎کند که در سال ۱۹۶۲ موفق به کسب عنوان قهرمان پر وزن جهان شد. «شادترین روز زندگی اولی ماکی» در شصت‌ و نهمین جشنواره فیلم کن جایزه بخش نوعی نگاه  را دریافت کرد.


روز هفتم: «من یک قاتل حرفه‌ای استخدام کردم»

«من یک قاتل حرفه‌ای استخدام کردم» را کوریسماکی در سال ۱۹۹۰ مقابل دوربین برد. این فیلم که ساعت 19 اکران می شود، درباره کارمندی است که پس از پانزده سال کار در یک شرکت، بیکار شده و تصمیم به خودکشی می‌گیرد او پس از بارها تلاش ناموفق، در نهایت در ازای هزار پوند، قاتلی را برای کشتن خود استخدام کند. در این بین، آشنایی با زنی گلفروش زندگی‌اش را تغییر می‎دهد. او سعی در فسخ قرارداد قتل دارد، ولی تلاش‌هایش بی  فایده است.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D