پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/7 1403
خبر

اکران مستند «جای خالی دوست» در اصفهان

 

ماجرای خودکشی دو دختر از پل چمران اصفهان دست‌مایه ساخت مستندی به نام «جای خالی دوست» شده است. کارگردان این فیلم در نشست خبری فیلم خود، از سختی‌های ساخت این مستند گفت.

به گزارش ایسنا، محمدعلی طالبی، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم «جای خالی دوست» با ارسال پیامی ویدئویی در نشست خبری فیلم خود که روز سه‌شنبه (25 تیرماه) در موزه پرستیژلند ایران در مجموعه تجاری، فرهنگی و تفریحی اصفهان سیتی سنتر برگزار شد، گفت: شنیدن ماجرای خودکشی دو دختر نوجوان از روی پل چمران و دیدن  فیلمی که آن‌ها قبل از اقدام به این عمل از خود گرفته بودند و در آن ظاهر شادی هم داشتند مرا به بررسی علل این واقعه واداشت. بر همین اساس طرحی را برای مرکز گسترش سینمای تجربی نوشتم و به اصفهان سفر کردم اما در بدو ورود به این شهر متوجه شدم که «خودکشی» یک تابوست و همه به ‌نوعی از پرداختن به آن منع شده‌اند و تمایلی به پرداختن به این موضوع ندارند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های بعدی متوجه شدم که چقدر این مسئله بین نوجوانان و جوانان شایع شده و این شیوع در کنار آن بی‌توجهی مرا بیشتر به تعجب واداشت پس مصمم شدم مستندی دراین‌باره بسازم اما با مشکلات بسیاری مواجه شدم که مهم‌ترین آن عدم همکاری دستگاه‌های متولی مثل استانداری، بهزیستی، بیمارستان و... بود. خانواده آن دو دختر هم حاضر نبودند مصاحبه‌ای داشته باشند و همین امر وقت بیشتری از من می‌گرفت.

کارگردان «جای خالی دوست» تصریح کرد: با تلاش‌های متعدد و به روش‌های گوناگون، بالاخره موفق شدم با یکی از دخترانی که اقدام به خودکشی کرده اما زنده مانده بود گفتگو کنم و انگیزه‌های اصلی کارش را از او بپرسم. با نوجوانان و افراد دیگری که اقدام به خودکشی را تجربه کرده بودند نیز صحبت کردم و دریافتم که خودکشی برای جامعه ما به‌نوعی مد شده و حتی موسیقی خاص خودش را هم دارد.

وی افزود: برای اینکه مستندم از پشتوانه علمی برخوردار باشد از صحبت‌های چند روانشناس مطرح در «جای خالی دوست» استفاده و سعی کردم در حد توانایی خودم به‌عنوان فیلم‌ساز و نه به‌عنوان روانشناس و متخصص، به‌صورت تخصصی به بیان این موضوع بپردازم.

طالبی، هدف از ساخت این فیلم را در وهله اول برانگیختن توجه رسانه‌ها و دستگاه‌ها و صاحب‌نظران به مسئله خودکشی و در وهله دوم دیده شدن دانست و گفت: منظور از دیده شدن این است که والدین، معلمان و خانواده‌های بیشتری این فیلم را تماشا کنند و دریابند که رفتارهای حتی به‌ظاهر کوچک اما اشتباه آنان می‌تواند چه اثرات مخربی بر ذهن و روح نوجوان و جوان بگذارد و منتج به چه فجایع ناگواری شود.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D