پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/8 1403
خبر

ضرر ۲۰۰ میلیاردی سینماها در روزگار کرونا

 

هفته اول اسفند ۹۸ درست زمانی که اسامی فیلم‌های اکران نوروزی سال ۹۹ اعلام شد کرونا به میدان آمد. درست زمانی که اسامی فیلم‌های اکران نوروزی سال ۹۹ اعلام شد و فیلم‌ها با آغاز تبلیغات خود آماده حضور بر پرده سینما بودند.


همه‌گیری این ویروس ناشناخته خیلی زود منجر به تعطیلی سینماها در سراسر کشور شد. در این میان فیلم خوب بد جلف ۲؛ ارتش سری که از مدعیان فروش بود و تنها یک هفته از شروع اکرانش می‌گذشت بیشتر از بقیه فیلم‌ها متضرر شد.


امروز با گذشت نزدیک به سه ماه از تعطیلی سینماها برای محاسبه میزان ضرر وارد شده به صنعت سینما نگاهی داشتیم به میزان فروش فیلم‌ها در بازه زمانی مشابه در سال گذشته.


سینماها از اسفند سال ۹۷ که با آغاز اکران فیلم‌های جدید همراه بود تا ۱۱ خرداد ۹۸ به فروش ۱۰۲,۴۲۸ میلیارد دست یافتند. این فروش نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشت بنابراین اگر سینماها به اجبار به تعطیلات کرونایی نمی‌رفتند می‌توانستند حداقل به فروشی معادل ۱۳۰ میلیارد تومان دست یابند. به عبارت دقیق‌تر سینماها طی این سه ماه، ۱۲۸ میلیارد تومان آسیب دیدند.


از طرفی باید به این نکته هم توجه داشت که رقم ذکر شده تنها ضرری‌ست که به صورت مستقیم به فروش فیلم‌های سینما وارد شده است. اگر فروش بوفه سینماها را نیز به طور میانگین به اندازه نیمی از فروش سینما در نظر بگیریم با ضرری بیش از ۶۵ میلیارد مواجه خواهیم شد.


همچنین کرونا بسیاری از پروژه‌های سینمایی که در مرحله پیش تولید یا فیلمبرداری بودند را متوقف کرد و باعث وارد آمدن خسارت زیادی به تهیه کنندگان و بیکاری عوامل سینما شد. 


در حال حاضر ۳۲ صنف اعضاي صنوف خانه سينما را تشكيل مي‌دهند. ذيل اين ۳۲ صنف پنج هزار و ششصد نفر مشغول فعاليت هستند و در رشته‌هاي مختلف سينما كار مي‌كنند. 


از این میان طبق آمار تنها ۲۰ درصد از امکانات مالی مناسبی برخوردارند و بقیه چهار هزار و پانصد نفر حقوق اندک ۳ میلیون خود را از دست دادن و بيش از ۱۳۰۰ نفر از اعضاي صنوف مختلف زيرمجموعه خانه سينما خواستار بیمه بیکاری شدند. 



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D