پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/7 1403
خبر

از بازنشدن سینماها در عید فطر تا نامه انجمن سینماداران به رئیس‌جمهور

 



کاهش اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا و بازشدن برخی اماکن و مراکز خرید و پارک‌ها و… زمزمه‌هایی را مبنی بر بازگشایی سینماهای کشور همزمان با عید سعید فطر به دنبال داشت، اما طبق گفته مسئولان سینمایی بازگشایی سینماها در عید فطر منتفی است و شاید از نیمه خرداد این امر میسر شود.


سینماهای سراسر کشور همزمان با شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت‌هایی در سراسر کشور طبق اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تاریخ سوم اسفند ماه تعطیل شدند و این تعطیلی تا هم اکنون ادامه دارد. طی این مدت در جلساتی چگونگی بازگشایی سینماها و ضررو زیان‌های این مساله و آسیب‌ها مورد بررسی قرار گرفت.حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نیز در نیمه اردیبهشت ماه از تدوین ضوابط بازگشایی سالن‌های سینما در ۱۵ بند برای ارائه به ستاد ملی مبارزه با کرونا خبر داد و تاکید کرد که پس از کسب تکلیف نهایی از این ستاد ملی مبارزه با کرونا بر اساس قوانین بهداشتی ابلاغ شده نسبت به بازگشایی سالن‌های سینما اقدام می‌شود.


در این روزهایی که اخباری مبنی بر بازگشایی سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌هایی چون استفاده از ماسک و محافظ صورت و فاصله بین صندلی‌های تماشاگران و خرید بلیت آنلاین و…در کشورهای مختلف منتشر می‌شود و هم‌چنین کاهش برخی محدودیت‌ها در داخل کشور، شنیده‌ها از بازگشایی سینماهای ایران هم با اجازه ستاد ملی مبارزه با کرونا حکایت می‌کرد.با توجه به نزدیک شدن به عید سعید فطر و اکران‌های پررونقی که طی چند سال اخیر در این بازه زمانی شاهد بودیم،گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بازشدن سینماها به همین مناسبت به گوش می‌رسید که محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی روز گذشته(۳۰ اردیبهشت) در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر عنوان کرد:«سینماها در عید فطر بازگشایی نمی‌شوند ستاد کرونا هم هنوز به ما اجازه بازگشایی را نداده است و باید ببینیم موقعیت بعدی چه زمانی فراهم می‌شود».


او هم‌چنین درباره زمان احتمالی بازگشایی سینماها توضیح داد:«در حال حاضر ما با احتمالات مختلفی روبه‌رو هستیم و تلاش‌مان را می‌کنیم در این زمینه به جمع‌بندی برسیم. دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیشنهادات خود را که همان ضوابط ۱۵ گانه کارگروه آسیب‌های سینما بود، به ستاد مقابله با کرونا دادند و آن دوستان هم بررسی کردند البته آن‌طور که من اطلاع دارم مجموعه ستاد مقابله با کرونا خودشان هم مطالعات بیشتری انجام داده‌اند اما اینکه فعلاً در عید فطر بازگشایی نخواهیم داشت، قطعی است. در مرحله بعد اولین احتمالات بازگشایی بعد از نیمه خرداد و یا پایان خرداد خواهد بود».


اعلام خبر قطعی بازنشدن سینماها در عید فطر امروز(۳۱ اردیبهشت) موجب شد انجمن سینماداران ایران در نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور با تشریح مشکلات و خسارات وارده به صنف خود در پی‌شیوع کرونا و تعطیلی چندماهه سینماها، متقاضی بازگشایی سینماها طبق پروتکل‌های بهداشتی و حمایت از فعالین این عرصه شدند.در ابتدای این نامه نکاتی پیرامون تعطیلی سینماها و خسارات وارده و هم‌چنین وضعیت مبهم بازگشایی سینماها عنوان شده  و در انتهای آن آمده‌است:« تاکنون بیش از ۴۰درصد درآمد سالانه صنعت سینمای کشور از دست رفته است. بیش ازپنج هزار شاغل به طور مستقیم و غیرمستقیم در سینماهای کشور در بلاتکلیفی بسر می‌برند و هیچ‌گونه آینده روشنی در دوران رکود برای آنان متصور نیست. با توجه به تورم و افزایش روزانه هزینه‌های زندگی در کشور، طبقه مذکور در تامین معیشت عادی زندگی دچار مشکل شده و چشم به حمایت‌های اساسی از مدیران ارشد کشور دارند.همه می‌دانیم در چرخه سالم اقتصاد سینما، حیات فیلم‌سازی منوط به اکران و بازگشت سرمایه است و با توجه به احتمالات علمی برای پایداری شرایط فعلی و نیاز به سازگاری، از دلسوزان این عرصه خواهشمندیم بکوشند تا چرخ این هنر بچرخد. در غیر این صورت تبعات اقتصادی این تعطیلی به زودی دامن کل فرهنگ را خواهد گرفت.


در دنیای امروز ارزش و جایگاه سینما و سینماداری در جریان‌سازی فرهنگی، سبک زندگی و نشاط اجتماعی شهروندان بر کسی پوشیده نیست. متاسفانه تا امروز با عدم عزم جدی جهت بازگشایی سینماهای کشور، روح ناامیدی، هرچه بیشتر از گذشته در کالبد نحیف این هنر-صنعت دمیده شده و آفتاب این حوزه فرهنگی رو به افول است.


از این رو از جنابعالی استدعا داریم با توجه به جایگاه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی که دارید، دستور فرمایید اقدامات شایسته جهت بازگشایی سینماهای کشور و حمایت و جبران خسارات هنگفت وارد شده صورت پذیرد تا غبار نشسته بر چهره این هنر هفتم در نزد مردمان این مرز و بوم زدوده شود».



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D