پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/16 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر 98

افتتاحیه دهمین جشنواره فجر با پیرنگ شهید سلیمانی

 



افتتاحیه دهمین جشنواره فجر اصفهان به واسطه شهادت حاج قاسم سلیمانی و شکوه و همبستگی که شهادت او در کشور ایجاد کرد با فضایی در خورد این شهید والا مقام برگزار شد. در این مراسم که از ساعت 18 در سالن اصلی پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان آغاز به کار کرد.

گزارش روابط عمومی دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره فجر اصفهان، اظهار کرد: هنرمندان با ابزاری به نام هنر، دغدغه های خود را بیان می‌کنند. هنرمند همیشه نگاه نافذی داشته و پدیده های جامعه را به دقت نگاه کرده است و شاید خیلی از مطالبی که مردم جامعه نمی‌بینند، هنرمند می‌بیند و افکاری را شکل می‌دهد که گاها نقادانه و کمک کننده است.

وی با بیان اینکه جامعه با ابزار هنر مسیر تعالی و ترقی را طی می‌کند، گفت: هنرمندان زیادی همیشه وجود داشته و جامعه قدردان حضور هنرمندان فرهیخه خواهد بود که به رشد تعالی کشور و جامعه کمک خواهد کرد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه  یکی از بخش های مهم هنری بخش نمایشی است، افزود: خوشحالیم که بعد از انقلاب جشنواره فیلم فجر شکل گرفت و سینمای کشور به واسطه برگزاری این جشنواره ارتقا پیدا کرد و به واسطه جشنواره و هنرمندان سینمای قبل انقلاب و بعد انقلاب قابل مقایسه نیست.

مونسان افزود: هنرمندان موجب وحدت میان مردم هستند و درد های مردم را با هدف ایجاد وحدت بیان می‌کنند.  در وزارت میراث و گردشگری اساس جذب گردشگر آن چیزی است که هنرمندان تولید میکنند و فرهنگ و هنر مهمترین عوامل جذب گردشگر خارجی است.

وی‌ تصریح کرد: اصفهان مهد هنر و فرهنگ و تمدن کشور است و برای همه هنرمندان بزرگ کشور آرزوی موفقیت دارم.

پس از سخنرانی او عباس رضایی استاندار اصفهان پشت تیریبون قرار گرفت و گفت: برگزاری جشنواره فجر به معنای این است که فرهنگ و هنر در این سرزمین پایانی ندارد و به بیان دیگر هنر همواره در رگ های ایران جاری است.

وی ادامه داد: بسیار خرسندم که جشنواره فجر محلی برای عرضه هنرمندان ایرانی است و در این رابطه به کمال خود رسیده است.

وی تصریح کرد: برگزاری جشنواره فجر به معنای این است که فرهنگ و هنر در این سرزمین پایانی ندارد و به بیان دیگر هنر همواره در رگ های ایران جاری است.

استاندار اصفهان تاکید کرد: در دهمین سال قرار داریم که جشنواره فیلم فجر در اصفهان برگزار می‌شود و باید گفت جشنواره فیلم فجر در اصفهان هم تراز با تهران است که هر سال نسبت به دوره پیشین با قدرت بیشتری برگزار می شود.

رضایی با اشاره به همکاری بخش خصوصی در برگزاری جشنواره فیلم فجر افزود: مایه مباهات است که در استان پردیس‌های سینمایی مدرنی داریم که می‌توانیم جشنوارهای فیلم که دارای اهمیت ملی و بین المللی هستند را در آن‌ها برگزار کنیم در تو تجلیل از بخش خصوصی باید گفت، یکی از افتخارات اصفهان در این است که بخش خصوصی همواره یار و یاور رویداد‌های ملی و بین‌المللی بوده‌است.

وی با بیان اینکه اکنون ۴۳ سینما در سرتاسر اصفهان وجود دارند، که از این تعداد ۳۳ سینما مختص به شهر اصفهان، گفت: زمانی که مردم اصفهان در بازه زمانی کوتاهی حدود یک میلیارد و چهارصد تومان از ثروت خود را صرف بازید از سینما می‌کنند قابل اهمیت است اما این آمار کافی نیست و باید افزایش داده شود.

سپس حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان پشت تیریبون قرار گرفت اینگونه شروع کرد: امروز در حالی  جشنواره فیلم فجر افتتاح می‌شود که همه دلها از پرکشیدن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و جانباختگان هواپیمای اوکراینی سوخته است. از طرفی همه مردم دنیا به خصوص مسلمانان، شیعیان و مردم قدر شناس ایران حماسه بزرگی را در تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی رقم زدند و این اتفاق و همدلی یکی از نکات ارزشمند مردم ایران است.یکی از فعالیت های مثبت شهید حاج قاسم سلیمانی توجه به سینما بود که نشان از تک بعدی نبودن این شهید داشت و همین روحیات شهید حاج قاسم سلیمانی را به یک شخصیت ملی تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: از آغاز شهادت سردار سلیمانی، ملت ایران حرف از انتقام زدند و یادمان نرفته است که بعد از ساعت ها سکوت، ترس سراسر وجود رییس جمهور آمریکا را فراگرفته بود و جشن سینما را در حالی برگزار می‌کنیم که شهدای مقاومت، مردم مقاوم و اهالی فرهنگ و هنر سیلی محکمی به گوش استکبار جهانی زدند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با آغاز پیروزی انقلاب خیلی از مردم فکر می‌کردند  سینما برچیده خواهد شد، تصریح کرد: یکی از نکاتی که به انقلاب هویت، ارزش و بزرگی داد، جمله تاریخی امام(ره) است  که بعداز ۱۵ سال دوری از وطن و تحمل مشکلات و سختی ها فرمودند « ما با سینما مخالف نیستم» همچنین امام خمینی(ره) در سخنان خود اشاره کردند« یکی از وظایف سینما تربیت مردم است» اگر بخواهیم  نگاهی به مکتب، انقلاب و حاکمیت بیندازیم  باید به تفکر رهبریت توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به خاطراتی از امام خمینی(ره) گفت: حضرت امام بارها و بارها از هنر اثر گذار سینما به نیکی یاد کردند، حتی زمانی که فیلم محمد رسول(ص) اجازه اکران می‌خواست امام با توجه به اینکه کارگردان فیلم اهل تسنن بود نگاه بلندی به آثار هنری داشتند و اجازه اکران فیلم را صادر کردند.

وی افزود:در طول چهل و یکسال پیروزی  شکوهمند انقلاب اسلامی با همه فراز و نشیب ها، شیرینی ها و تلخی ها سینما به ایران عزیز خدمت کرده  و فیلم های خوبی در قالب سریال ، سینما و مستند ساخته شده است که یکی از افتخارات جمهوری اسلامی بعد از انقلاب توجه به فیلم مستند است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ویژگی  سینمای بعد از انقلاب را خروج از صرف تبلیغاتی و تبدیل به دانشگاه فرهنگی و سازندگی دانست و گفت: یکی از نمونه های بارز تحول سینمای ایران ساخت فیلم های استکبار ستیزی است. امروزه سینمای ایران  افتخار دارد فیلم استکبار ستیزی بسازد و ساخت فیلم های حوزه دفاع مقدس از افتخارات سینمای ایران است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاری با بیان اینکه ۱۰ سال متوالی است که جشنواره فیلم فجر به اصفهان آمده، گفت: جشنواره فیلم فجر اصفهان، در خدمت ارزش های دینی است و به ارزش های معنوی و دینی توجه داشته که نقاط مثبت جشنواره فیلم فجر اصفهان به شمار می‌رود. در همین راستا هنرمندان به دیدار جانبازان رفته و از آنها برای حضور در جشنواره دعوت کرده و  با حضور بر  مزار شهدا با آرمان های امام تجدید میثاق کردند.

وی ادامه داد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان  برگزاری جشنواره های هنری را به دست اندرکاران این کار واگذار کرده  و تیم اجرایی دهمین جشنواره فیلم فجر تیم جوان و با انرژی هستند و بعد از برگزاری جشنواره در پایتخت، استان اصفهان جز معدود استان های هست که برای هنرمندان و اصحاب رسانه سالن مجزا تهیه کرده تا در فضایی تخصصی و در کنار یکدیگر به تماشای فیلم بنشینند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: تلاش ما بر این بود که جشنواره فجر اصفهان تاثیر خود را بر روی فیلم های اصفهان داشته باشد به همین دلیل در کنار اکران فیلم های سودای سیمرغ ، پنج فیلم از تولیدات اصفهان در طول برگزاری جشنواره اکران خواهد شد .

حجت الاسلام والمسلمین انصاری گفت: از حضور و همکاری هنرمندان، استانداری اصفهان، فرمانداری ، شهرداری و دو مجموعه سیتی سنتر و ساحل برای همکاری در برگزاری دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان سپاسگزارم.

س از سخنرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، از شهریار دخانی، امیرهوشنگ جمشیدیان، مرتضی کیوانداریان و خانواده شهید عبدالرسول زرین تجلیل به عمل آمد، همچنین امیر تاجیک از خوانندگان برتر کشور اشعار حماسی در مورد کشور را روی صحنه به اجرا درآورد تا افتتاحیه جشنواره فجر دهم اصفهان یکی از افتتاحیه‌های به یاد ماندنی همراه با حک تمثال حاج قاسم بر روی سینه‌ها مثل تندیس‌های جشنواره باشد.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D