پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/15 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر 98

دوازده روز تا دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان/بازی با کلیشه ها در «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری»

 


«خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» تجربه دیگری از پیمان قاسمخانی است که پیش از این با فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» به جشنواره آمده بود.

به گزارش روابط عمومی دهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان، قاسمخانی اولین فیلمنامه رسمی خود را سال ۱۳۷۲ برای «من زمین را دوست دارم» نوشت و کار حرفه ای خود را آغاز کرد. وی تاکنون فیلمنامه فیلم‌هایی مانند «مارمولک»، «نقاب» و «شیش و بش» را نوشته و سرپرست نویسندگان سریال‌های «مسافران»، «نقطه چین»، «پاورچین»، «کمربندها را ببندیم» و «باغ مظفر» بوده است. قاسمخانی اخیرا نیز در سریال «هیولا» با مهران مدیری همکاری کرده است.

در «خوب، بد، جلف ۲؛ ارتش سری» سام درخشانی، پژمان جمشیدی، حامد کمیلی، ستاره پسیانی، ریحانه پارسا، مارال فرجاد، علی اوجی، شکیب شجره، فرهاد آئیش و گوهر خيرانديش جلوی دوربین رفته اند.

سام درخشانی و پژمان جمشیدی پیش از این در فیلم سینمایی «خوب، بد جلف» نیز بازی کرده‌اند. این دو بازیگر در فیلم‌های «لونه زنبور»، «تگزاس»، «تگزاس ۲» و سریال «پژمان» هم همبازی بوده‌اند. حامد کمیلی هم که در سریال «اغما» و فیلم‌های «پسر آدم، دختر حوا»، «سیانور»، «ایتالیا ایتالیا» و «جمشیدیه» نقش‌آفرینی کرده است در این ساخته جدید قاسم خانی حضور دارد.

از سوی دیگر ستاره پسیانی که در فیلم‌هایی مانند «غلامرضا تختی»، «لانتوری»، «هلن»، «رضا» و «وارونگی» بازی کرده یکی از بازیگران اصلی فیلم است.

اما انتخاب بازیگران قدرتمند در زمینه طنز هم نمی تواند به دیده شدن یا نشدن یک فیلم کمدی کمک کند‌.

به عبارتی یکی از ژانرهای سخت که رویکردهای مختلفی را می‌تواند در خود جای دهد ژانر کمدیست و مثل راه رفتن بر لبه تیغ می‌ماند که یک سویش هجو (parady) و سوی دیگر آن پرداخت درست یک اثر هنریست. به غیر از مثال‌های متعارف، کارهای بیلی وایلدر نمونه واقعی کارهای خوب در این زمینه هستند چرا که متن قوی و دور بودن از کلیشه ها و خندیدن در کنار بار دراماتیک فیلم از نکات قابل توجه این کارگردان است.

در خوب بد جلف 1 چیزی که بیشتر به چشم می‌خورد بازی با کلیشه ها است که از خلاقیت بالای پیمان قاسم خانی نشات می گیرد  ولی کمبود قابل درک در فیلم کماکان نبود متن خوب و پیچیدگی‌های یک داستان قوی با کنش‌های مختلف بود.

در یک کلام می توان گفت کمدی بزن‌بکوب گاهی بیش از خلاقیت در دیالوگ ها به چشم می‌خورد. حال امیدواریم در قسمت دوم این فیلم که در جشنواره امسال به نمایش گذاشته می شود، شاهد بهتر شدن این رویداد باشیم  و کمدی ای را ببینیم که حفظ شأنیت مردم برایش مهم بوده و لحظات مفرحی را با حفظ استانداردهای سینمایی رقم می زند.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D