پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/28 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر 98

نامداران غایب و سرشناسان حاضر


داریوش مهرجویی دو ماه پیش اعلام کرد که فیلمش در جشنواره شرکت نخواهد کرد. فیلم «لامینور». پس طرفدارانش شانس ملاقات با فیلمی از مهرجویی را بعد از 5 سال وقفه از دست دادند. هرچند 5 فیلم آخر او یعنی طهران طهران‌،‌ نارنجی پوش‌،‌ چه خوبه که برگشتی‌، ‌اشباح و ‌آسمان محبوب هیچ کدام راضی کننده ازآب در نیامدند و بهترین فیلمساز تاریخ سینما‌ی ایران مدت‌هاست که فیلم خوب و یا مطرحی نساخته. آخرین فیلم خوبش «مهمان مامان» بود و آخرین فیلم مطرحش «سنتوری»‌. از گوشه و کنار شایعاتی شنیده می‌شود که «لامینور» هم آنچنان قوی نیست که البته ممکن است فقط حدس و گمان باشد.

شهرام مکری هم کلا فیلم‌هایش را به جشنواره نمی‌دهد‌. بعد از اولین فیلمش یعنی «اشکان و انگشتر متبرک»‌، ‌دو فیلم بعدی او یعنی «ماهی و گربه» و «هجوم»راه جشنواره را انتخاب نکرده‌اند. و خب «جنایت بی‌دقت» هم در جشنواره دیده نخواهد شد. 

مسعود کیمیایی با «خون شد» به جشنواره بازگشته بود اما دیروز گفت که ترجیح می‌دهد در جشنواره شرکت نکند به خاطر همدردی با مردم معترض. اما نوروز بیگی تهیه کننده فیلم این احتمال را رد کرد و گفت که  با توجه به نظر کیمیایی فقط در بخش کارگردانی می‌تواند مورد ارزیابی قرار نگیرد. روی کاغذ و آمار آخرین فیلم مهم او «جرم» بود که در حضور فیلم «جدایی نادر از سیمین» توانست جایزه بهترین فیلم جشنواره سال 1390 را به دست بیاورد‌. کیمیایی بعد از «جرم» باز هم پرکار بود: «بان»‌،‌ «متروپل‌»،  «قاتل اهلی» و حالا هم که «خون شد». نه «متروپل» و نه «قاتل اهلی» کیفیت لازم را نداشتند. شخصا آخرین فیلم مطرح کیمیایی را فیلم «اعتراض» ساخته شده سال 1378 می‌دانم و همین‌طور چند فیلم قبل از «اعتراض» مثل «سلطان» و «ضیافت» و «ردپای گرگ» و «دندان مار» و «سرب». کیمیایی که بلندآوازه‌ترین نام سینما‌ی ایران است طی 52 سال فیلمسازی 29 فیلم بلند و دو فیلم کوتاه ساخته است‌.

به جز این سه نفر‌، ‌حمید نعمت‌الله هم به شکل دریغ آلودی در جشنواره امسال حضور ندارد‌. فیلم‌های او همیشه کنجکاو برانگیز بوده و یادتان باشد او فقط 5 فیلم ساخته است. «بوتیک»، «‌بی‌پولی»‌،‌ «آرایش غلیظ‌»،‌ «رگ خواب» و «شعله‌ور». فیلم «قاتل» و «وحشی» ششمین فیلم اوست و سومین همکاری‌اش با لیلا حاتمی. اما خب این فیلم هم از جشنواره بازماند‌.  اما نام‌های مهمی هنوز هم در جشنواره هستند:‌ حاتمی‌کیا‌،‌ مهدویان‌،‌ شعیبی‌،‌ مجیدی و فیلم‌های چهره‌های تازه‌نفسی مثل محمد کارت و سعید ملکان‌. بعید به نظر می‌رسد تهیه کننده‌های سینما با توجه به بحث اقتصادی و تاثیر درخشش در جشنواره در اکران عمومی راضی به همزبانی با مسعود کیمیایی بشوند هرچند به نظر می‌رسد فیلم کیمیایی هم در جشنواره حضور خواهد داشت.

منبع:هفت صبح 



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D