پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
01/30 1403
خبر

نشست نقد و بررسی فیلم «مهین» در پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

 
 پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان عصر دوشنبه 15 مهرماه ۹۸ میزبان فیلم مستند «مهین» به کارگردانی محمد حسین حیدری بود. بعد از نمایش این مستند جلسه نقد و بررسی آن با حضور کارگردان فیلم برگزار شد.

به گزارش هنر و تجربه حیدری در مورد نحوه شکل‎گیری ایده ساخت این فیلم  گفت: «در سال ۱۳۸۸ در قزوین دانشجو بودم و مدیریت می‌خواندم درست همان زمانی که مهین قتل‌هایش را انجام می‌داد. موج ترسی که شما اکنون در فیلم می‌بینید ترسی است که در آن زمان و در این شهر به وجود آمده بود. در سال۹۴ به مهدی مطهر طرحی دادم مبنی بر قاتل سریالی و او هم که دغدغه‎اش موضوعات اجتماعی است قبول کرد و تهیه کننده کار شد.ما در همان سال فیلم را کلید زدیم و در نیمه دوم ۹۷ فیلم تمام شد. البته مجموعه این کار را هم در دست داریم. از اسفند ۹۷ هم درگیر ساخت مستندی دیگر با همین موضوع و در مورد شخص دیگری در تهران هستیم».


او با اشاره به سختی‌های کار کردن در فضاهای جنایی ،درباره مشکلات ساخت این نوع مستند گفت:«با اینکه ما اکنون شناخته شده‎تر از شروع کاریم و می‌دانند قصد سواستفاده یا سیاه نمایی نداریم اما هر کس می‌آید می‌گوید این فیلم را برای چه می‌سازی ؟ چه اتفاقی می‌افتد و سوالات دیگر. حتی اگر مجوزهای لازم را داشته باشی، باز هم باید این شرایط استهلاکی را بپذیری.در چنین وضعیتی شما طی چهار سال فقط می‌توانی یک فیلم بسازی و معلوم هم نیست اجازه پخش همین فیلم را بگیری. در مورد پروژه جدیدی هم که در حال ساختن آن هستیم باید توضیح بدهم این مستند درباره  محمد بیجه است و چون وقایع در تهران می‎گذرد، مشکلات سختی کار و ارتباط برقرار کردن به مراتب دشوارتر شده‎است.از طرفی گروه ما بزرگ‌تر شده و نفرات ما بیشتر و متخصص‎تر شده‎اند و شناخت‌مان از چنین موضوعاتی هم وسیع‌تر شده‌است. به هرحال علاقه اصلی ما کشف است و این تحقیق است که ما را جلو می‌برد».

محمد حیدری در پاسخ به این پرسش حضار که چرا از این موضوع جذاب فیلم داستانی نساخته است، جواب داد:«خیلی از بچه‌های گروه‌مان که سینمایی بودند این پیشنهاد را دادند. من نماینده یک گروه هستم و نظرما این بود که مستند تأثیرگذاری بیشتری دارد. ما با یک واقعیت در جامعه دست و پنجه نرم کرده‎ایم و این مستند آن واقعیت را به طور ملموس‎تر نشان می‌داد. مخاطب هم می‌تواند با «مهین» راحت‎تر و بهتر ارتباط برقرار کند و ما همه این سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم تا این اتفاق بیافتد. هدف‌مان این نبود که فقط یک فیلم جذاب بسازیم بلکه می‌خواستیم یک میسری باز شود».

در بخش دیگری از این نشست نکاتی پیرامون نشان دادن شخصیت خاکستری مهین مطرح شد و حیدری دراین باره گفت:«در این فیلم کسی را خارج از پرونده نداریم، حتی نریشن این فیلم را هم سرهنگ بهرام عطایی می‌گوید و کسی هم که روان‌شناس این پرونده است،توانسته سه جلسه با مهین صحبت ‎کند. هدف ما این بود که مهین را خاکستری نشان دهیم یعنی قضاوت را به بیننده بسپاریم.در واقع این‌که متهم را متهم نشان دهی کاری ندارد. ما می‌خواستیم از زاویه‎ای دیگر او را نشان دهیم که چطور می‌شود یک زن معمولی که در محیط‌های روزمره ما زندگی می‌کند، تبدیل به قاتل سریالی شود. همان نگاهی که در خود مهین هست گاهی گریه می‌کند و گاهی خشن است ما این دو را در دو کفه ترازو گذاشتیم و این باعث قضاوت خود بیننده می‌شود».

در ادامه این نشست محمدحسین حیدری در مورد نوع فرم فیلمش عنوان کرد:«ما از اول فرم مستند بازسازی را برای مهین انتخاب کردیم. چون نمی‌دانستیم اصلا آرشیوی از مهین داریم یا نه. آیا فیلمی‌ در اختیار ما قرار می‌گیرد یا نه؟ پس قبل این ماجرا این تصمیم را گرفتیم و واقف بودیم به این‌که وقتی پرونده را می‌خوانی یک سری اطلاعات در پرونده موجود است اما نکات دیگری مثل جزئیاتی پیرامون شخصیت آن فرد، در پرونده نیست و ما می‌خواستیم شخصیت خاکستری مهین را در بازسازی نشان دهیم. از اول می‌دانستیم می‌خواهیم چکار کنیم و برای همین مستند بازسازی را انتخاب کردیم».

او  در مورد روش کارش در مستند بازسازی توضیح داد:«به سراغ بازیگران و نابازیگران در قزوین رفتیم و از آن‌ها تست گرفتیم و دغدغه مان این بود که اکثر کسانی که برای مهین بازی می‌کنند، دغدغه مهین را داشته باشند. موقع تست برایمان سخت بود چون فکر می‌کردیم شاید کسانی که می‌آمدند از خانواده قربانی‌ها باشند.اعظم عرفانی از تئاتری‌های خوب قزوین بود که انتخاب کردیم. لهجه‌ها اکثرا قزوینی است چون تمام عوامل مخصوصا بازیگران از همین شهر هستند. مدل بازی گرفتن من هم از روی پلات است نه فیلم‌نامه. یعنی سرصحنه کسی نمی‌داند چه می‌خواهیم. من می‌دانم و فضا را می‌چینم و می‌دانم ماجرا چیست. ما در این کار حتی منشی صحنه نداشتیم چون کسی نمی‌داند چه می‌خواهم و بودجه مستند هم اجازه استفاده از عوامل زیاد را نمی‌دهد. در هنگام ساخت هم بیشترین تلاش‌مان این بود که کار رسانه‎ای نشود و در سکوت خبری ساخته شود تا برخوردهای زیادی پیش نیاید اما به هرحال گاهی با واکنش‌هایی مواجه می‎شدیم ولی چون بسته کار کردیم این واکنش‌ها زیاد نبودند».

در پایان محمد حسین حیدری از آماده بودن مینی سریال «مهین» خبرداد و گفت:«صحبت مهدی مطهر تهیه کننده فیلم این بود که مینی سریال را کمتر خشن بسازیم تا بتوان آن‌را پخش کرد. ساخت مینی سریال را برای آگاه سازی مردم انجام دادیم. این مینی‌سریال آماده است احیانا اگر نشد آن‎را از تلویزیون پخش کنیم احتمالا در شبکه‌های اینترنتی پخش می‌کنیم».



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D