پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
01/10 1403
خبر / هنر و تجربه(پاییز 98)

سه مستند از کامران شیردل در باشگاه پاییزه فیلم «هنروتجربه»

سه مستند از کامران شیردل در باشگاه پاییزه فیلم «هنروتجربه»

پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر
سه مستند از کامران شیردل در باشگاه پاییزه فیلم «هنروتجربه»


  

نسخه‌های ترمیم‌شده سه اثر از کامران شیردل در اولین نشست برنامه‌های پاییزی باشگاه فیلم هنروتجربه به نمایش درمی‌آید.

باشگاه فیلم هنروتجربه در ادامه برنامه‌های هفتگی خود در فصل پاییز هم به نمایش نسخه‌های ترمیم شده آثار ایرانی می‌پردازد که در تازه‌ترین برنامه خود چهارشنبه سوم مهر سه فیلم «اون شب که بارون اومد»، «تهران پایتخت ایران است» و «ندامتگاه» را با همکاری فیلم‌خانه ملی نمایش می‌دهد. این آثار ساعت ۱۹ در پردیس سیتی سنتر اصفهان به روی پرده می‌روند.


مستند «اون شب که بارون اومد» ماجرای یک روستازاده گرگانی را روایت می‌کند، در سال ۱۳۴۷ ساخته شده است. این فیلم تا سال ۱۳۵۳ در توقیف بود اما در این سال و در سومین جشنواره فیلم تهران به نمایش درآمد و پس از به دست آوردن جایزه بهترین فیلم دوباره توقیف شد.«ندامتگاه» تصویری از زنان گرفتار آمده در زندان است و «تهران پایتخت ایران است» زندگی بی‌خانمان‌ها در حاشیه‌ها و بیغوله‌های جنوب شهر تهران را روایت می‎کند.

 

کامران شیردل در نشستی در سال ۹۲ درباره کارگردانی این فیلم‌ها عنوان کرد:«کار اولم در سال ۱۳۴۴ یک فیلم سفارشی به نام «بوم سیمین» درباره هنر نقره‌کاری ایران بود و بعد از آن فیلم «ندامتگاه» را ساختم که به زندان زنان مربوط می شد. همزمان دو فیلم دیگر را هم کار کردم که یکی به فقر در جنوب شهر تهران مربوط می شد به نام «تهران پایتخت ایران» و دیگری «قلعه». اغلب فیلم‌های من توقیف شد… در این شرایط بود که ساخت فیلم «اون شب که بارون اومد» را به عنوان یک حماسه به گردن من انداختند.»


او سپس به شرایط ساخت «اون شب بارون اومد» اشاره کرده است:«بعد از توقیف فیلم‌هایم از من خواسته شد به خاطر «تطهیر» خودم‌ (لغتی که وزیر وقت در آن زمان درباره‌ من به کار برد) فیلمی درباره کودکی به نام روستازاده گرگانی بسازم، زمستان سال ۴۶ بود که به سمت گرگان حرکت کردیم. من اصولا بدون سناریو کار می‌کنم و درتمام ۱۴ روزی که در گرگان بودم از طرف گروه سوالاتی مطرح می‌شد و به نوعی اغلب آن‌ها خودشان را در یک کار خیانت کارانه، شریک می‌دانستند. در آن زمان، با هوشیاری و تیزبینی که زاییده سن جوانی است، آن پیشنهاد را  به رغم آن که از من خواسته شده بود تا با استفاده از قهرمانی آن کودک گرگانی، حماسه‌ای ملی خلق کنم را قبول کردم.  البته معتقد بودم در پس پرده می‌تواند چیز دیگری وجود داشته باشد. تا آن زمان به گرگان نرفته بودم و حتی آن بخش از ایران را نمی‌شناختم….فیلم را بعد از مدتی تحویل دادم و خیلی محترمانه اخراج شدم.»


ورود برای علاقه‌مندان به برنامه باشگاه هنروتجربه آزاد و رایگان است اما با توجه به محدودیت سالن نمایش متقاضیان می‎توانند یک ساعت زودتر از محل گیشه بلیت دریافت کنند.


 



هیچ سانسی یافت نشد