پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
01/31 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر

«مدیترانه» یادآور مظلومیت تیپ فاطمیون

 

جشنواره فیلم فجر اصفهان با پشت سر گذاشتن روز ششم از میانه راه عبور کرد، در این روز علاوه بر میزبانی از مردم علاقه‌مندان به هنر سینما و هنرمندان اصفهانی، شاهد حضور هنرمندان، مسؤولان ستاد امربه‌معروف، خانواده‌های شهدا، جانبازان و ورزشکاران بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، مجموعه پردیس سینمایی سیتی سنتر به‌عنوان محل برگزاری نهمین جشنواره فیلم فجر اصفهان  با آغاز روز ششم به‌طور رسمی از میانه راه عبور کرد، در این روز علاوه بر میزبانی از مردم علاقه‌مندان به هنر سینما و هنرمندان اصفهانی، شاهد حضور هنرمندانی از تهران همچون رؤیا نونهالی و علیرضا رئیسیان کارگردان فیلم مردی بدون سایه، برخی مسوولان شهری مانند دبیر ستاد امربه‌معروف استان، خانواده‌های شهدا، جانبازان و ورزشکاران بود.

سانس 16 سالن اصلی جشنواره در ششمین روز از اکران‌های خود به نمایش فیلم «ایده اصلی» دومین ساخته آزیتا موگویی و به نویسندگی امیر عربی پرداخت، این فیلم مضمونی اجتماعی دارد که در آن بازیگرانی همچون مریلا زارعی,  بهرام رادان، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان، هانیه توسلی، شهباز نوشیر، آندره آ ماچالکیدو،  مأنوس گاوراس و واروارا لارمو به ایفا نقش پرداخته‌اند.


«بنفشه آفریقایی»  فیلمی به کارگردانی مونا زندی حقیقی، نویسندگی حمیدرضا بابابیگی و تهیه‌کنندگی علیرضا شجاع نوری و با بازی فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی، رضا بابک، مهدی حسینی نیا  امروز ساعت 20:30 در سالن جشنواره پردیس سینمای سیتی‌سنتر روی پرده نقره‌ای نشست.

این فیلم روایت گر داستان زنی به نام شکوه با بازی فاطمه معتمدآریا است که به همراه همسر دومش رضا تصمیم می‌گیرند تا فریدون همسر سابقش که توسط فرزندانشان به خانه سالمندان سپرده‌شده است را به خانه خود بیاورند. این تصمیم اتفاقات جدیدی را در زندگی هر سه نفر رقم می‌زند.


«آشفتگی» فیلمی به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و همچنین فیلم‌نامه‌نویسی فریدون جیرانی آخرین اکران سالن اصلی جشنواره در ساعت 22:30 بود، این فیلم، آشفتگی رئالیستی و اجتماعی نیست بلکه  یک فیلم با مضمون عشق و جنایت است.


ردخون بار دیگر بر پرده ای نقره نقش انداخت

اما نکته قابل‌توجه، استقبال بی‌نظیر از فیلم ماجرای نیمروز 2 (ردخون) در سالن اصلی جشنواره، سانس 18 و سالن شماره 2، سانس 20:30 است به‌طوری‌که ظرف مدت 10 دقیقه تمام بلیت‌های این فیلم به فروش رفت و این در حالی است که ردخون برای دومین بار در سالن اصلی جشنواره به نمایش گذاشته می‌شد، همچنین در سالن هنرمندان و اصحاب رسانه (سالن شماره 2)، عده‌ای در راهرو و روی پله‌ها به تماشای فیلم نشستند، شاید کمتر فیلمی بتواند مخاطب را بیشتر از 1 ساعت و نیم همراه کرده و در آخر لبخند رضایت و تشویق مردم را هدیه بگیرد، اما رد خون این توانایی را داشت تا بیش از دو ساعت مخاطب را به صندلی میخکوب کند.

این فیلم به‌نوعی قسمت دوم فیلم سینمایی ماجرای نیمروز به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی محسوب می‌شود، فیلم‌نامه این اثر توسط حسین تراب نژاد و ابراهیم امینی نوشته‌شده و بهنوش طباطبایی، محسن کیایی، هادی حجازی فر، مهدی زمین پرداز، هستی مهدوی، حسین مهری و جواد عزتی بازیگران آن هستند.

ردخون روایتگر عملیات گسترده گروهک مجاهدین خلق با نام فروغ جاویدان است که تنها چند روز پس از پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران انجام می‌شود و منافقین قصد دارند دو روزه به تهران برسند اما با طرح‌ریزی عملیات مرصاد و حضور و فرماندهی شهید صیاد شیرازی، شکست بزرگی می‌خورند.

ردخون یک اثر خوش‌ساخت است که به‌خوبی حال و هوای روزهای تقابل با منافقین را منتقل می‌کند و شاید پاسخ بسیاری از سؤالات راجع به مجاهدین خلق و منافقین است و صحنه‌آرایی‌های فیلم را می‌توان از نقاط مثبت اثر به‌حساب آورد.


ردخون یادآور دورانی است که فردا، دوباره جای شهید وجلاد عوض نشود

درر ردیف‌های ابتدایی سالن آنچه به چشم می‌خورد حضور خانواده شهدا و جانبازان سرافرازی بود که به تماشا این فیلم نشسته بودند؛بعد از پایان فیلم اکرم پهلوانی همسر شهید مدافع حرم دایی تقی ابراز داشت: وجود چنین فیلم‌هایی با چنین محتوایی در سینما امروز بسیار نیاز است چون خیلی‌ها یادشان رفته این امنیت و آرامش در کشور ما چگونه و با چه قیمتی به‌دست‌آمده است و وقتی چنین فیلم‌هایی ساخته شود که با استقبال بی‌نظیر مردم هم همراه است، یادآور آن است که خانواده‌های بسیاری آرامش از دست دادند تا نسل امروز در آرامش و امنیت زندگی کنند و همچنین خاطراتی را برای مردم زدنه می کند که فردا روزی جای شهید و جلاد عوض نشود.

مدیترانه گریبان گیر پشت‌میزنشینان 

در سانس 18:30، «مدیترانه»جدیدترین ساخته هادی حاجتمند با بازی مهراوه شریفی نیا، پوریا پورسرخ و بهرنگ علوی بر پرده نقره‌ای سالن هنرمندان نقش‌بست، این فیلم روایتگر حضور لشگر فاطمیون در سوریه است که برای آب‌رسانی به مردم جنگ‌زده سوریه در آن کشور تلاش می‌کند اما با کارشکنی‌های افرادی سودجو در ایران برای منافع اقتصادی روبرو می‌شود.

این فیلم ازنظر ساخت قوی نیست و فیلم‌نامه قرص و محکمی ندارد اما به‌خوبی مظلومیت مدافعان حرم و شهدا و رنج خانواده‌های آن‌ها را به تصویر کشیده که امید است نقطه شروعی باشد برای پرداختن به مدافعان حرم و مقاومت اسلامی.


 موضوع مقاومت  نباید به داستانی کلیشه ای تبدیل شود

در همین راستا یکی از نویسندگان و پژوهشگران حاضر در سالن ابراز داشت: جای چنین موضوعاتی در سینمای امروز خالی است اما باید افق نگاه را بالاتر برده و به اهداف و انگیزه مدافعان حرم بپردازیم که چه چیز باعث شده از خانه و خانواده خود بگذرند و در کشوری دیگر به جهاد درراه خدا مشغول باشند همچنین باید این موضوعات علاوه برداشتن این افق دید بالا و فیلم‌نامه‌های قوی، خوش‌ساخت و جذاب باشند که موضوع مقاومت در نگاه مخاطب به یک امر کلیشه‌ای و سطح پایین مبدل نشود.

بی‌قانونی‌ها و بی‌برنامگی‌ خون خدا را به حاشیه کشاند

 در آخر فیلم «خون خدا» دومین ساخته مرتضی علی عباس میرزایی با بازی بازیگرانی چون رضا اخلاقی‌راد، فرید سجادی حسینی، سعید داخ، علیرضا ثانی‌فر، خسرو احمدی و شیوا ابراهیمی است که در ساعت 22:30 برای هنرمندان و اصحاب رسانه اکران شد.

خون خدا در جشنواره امسال با حواشی بسیاری همراه بود به‌طوری‌که کارگردان این فیلم در اقدامی عجیب به نشانه اعتراض از جشنواره فیلم فجر کنار کشید، سیاوش حقیقی تهیه‌کننده فیلم علت این تصمیم را «بی‌قانونی‌ها و بی‌برنامگی‌های این جشنواره» مطرح کرده است.


 

فیلم هایی که بیشتر ترویج به خشونت می‌کنند تا دعوت به آرامش

در حاشیه اکران‌ها روز ششم جشنواره، فرید صلواتی با اظهار نارضایتی از فیلم‌های جشنواره 37گفت: فضای بیشتر فیلم‌های امروز سینما، خشونت و سیاهی است که به نظر می‌رسد کمکی به حال‌وروز مردم نمی‌کند و جای خالی داستان‌های لطیفی همچون قصه‌های مجید، دونده و بچه‌های آسمان به‌وضوح احساس می‌شود و بهتر است فیلم‌سازان و هنرمندان ما به داستان‌های امیدبخش و لطیف بپردازند و مردم را به آرامش دعوت کرده و حال جامعه را خوب کنند.

این فعال فرهنگی در ادامه تصریح کرد: فیلم‌هایی مانند ایده اصلی، پالتوی شتری و درخونگاه ترویج خشونت و بعضاً مواد مخدر می‌کنند که برای نسل امروز اصلاً مناسب نیست و صرف این‌که بگوییم بازی خوبی داشتند و یا ساخت فیلم قوی بود، پاسخگوی نیاز امروز جامعه نیست.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D