پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/1 1403
خبر

برندگان اسکار 2021


 

مراسم امسال هم مانند سال قبل اسکار، مجری نداشت و البته مهم‌ترین جایزه‌ی سینمایی که به دلیل کرونا دیرتر از تاریخ همیشگی‌اش و با دو ماه تاخیر برگزار شد، تنها ۱۷۰ مهمان داشت و خلوت‌تر از سال‌های پیش بود چون هنوز هم کرونا دست از سر جهان برنداشته است.

بهترین کارگردانی


برنده: کلوئی ژائو (سرزمین آواره‌ها)


نامزدها

دیوید فینچر (منک)
لی آیزاک چانگ (میناری)
کلوئی ژائو (سرزمین آواره‌ها)
امرالد فنل (زن جوان خوش‌آتیه)
توماس وینتربرگ (دور دیگر)

نامزدهای بهترین کارگردانی را بونگ جون هو از سئول اعلام کرد و تقریبا همه می‌دانستند که جایزه‌ی این بخش به کلوئی ژائو می‌رسد. برخلاف همیشه امسال جایزه‌ی کارگردانی زودتر اهدا شد و به انتهای مراسم نکشید. این جایزه احتمال بردن جایزه‌ی بهترین فیلم را برای «سرزمین آواره‌ها» افزایش داد. کلویی ژائو با این جایزه تاریخ‌ساز شد و تبدیل به اولین زن رنگین پوستی شد که جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را به خانه می‌برد.


بهترین فیلم


برنده: سرزمین آواره‌ها


نامزدها


پدر

منک

میناری

سرزمین آواره‌ها

صدای متال

زن جوان خوش‌آتیه

یهودا و مسیح سیاه

دادگاه شیکاگو ۷


فیلمی که قبل از اسکار ۱۴۰ جایزه گرفته بود و مسیر موفقیتش با جشنواره‌ی ونیز شروع شد. در نهایت هم توانست اسکار بهترین فیلم را از آن خودش کند.


بهترین بازیگر نقش اول مرد


برنده: آنتونی هاپکینز (پدر)



نامزدها


ریز احمد (صدای متال)

چادویک بوزمن (بلک باتم ما رِینی)

گری اولدمن (منک)

آنتونی هاپکینز (پدر)

استیون یون (میناری)


شگفتی خوشایند اسکار این بود که سر آنتونی هاپکینز برای فیلم «پدر» جایزه‌ گرفت. البته هاپکینز در سالن حضور نداشت و واکین فینیکس اسم او را خواند. در حالی که شانس مرحوم چدویک بوزمن هم برای دریافت این جایزه زیاد بود. آنتونی هاپکینز در نقش یک بیمار مبتلا به آلزایمر کلاس بازیگری را در فیلم «پدر» ارتقا داد.


بهترین بازیگر نقش اول زن


برنده: فرانسیس مک‌دورمند (سرزمین آواره‌ها)



نامزدها


وایولا دیویس (بلک باتم ما رِینی)

آندرا دی (ایالات متحده علیه بیلی هالیدی)

ونسا کربی (تکه‌های یک زن)

فرانسیس مک دورمند (سرزمین آواره‌ها)

کری مولیگان (زن جوان خوش‌آتیه)


اسکار در بخش بازیگری کاملا غافلگیرکننده ظاهر شد. در حالی که گلدن گلوب و اتحادیه‌ی بازیگران جوایزشان را به آندرا دی و کری مولیگان داده بودند اسکار در چرخشی درست جایزه‌اش را به فرانسیس مک‌دورمند داد که نقش زن کارگری را بازی می‌کند که تصمیم می‌گیرد در ون‌اش زندگی کند و به خانه‌به‌دوش‌ها بپیوندد.


بهترین بازیگر نقش مکمل زن


برنده: یوه جونگ یون



نامزدها


ماریا باکالوا (بورات ۲)

گلن کلوز (مرثیه هیلی‌بیلی)

اولیویا کولمن (پدر)

یوه-جونگ یون (میناری)

آماندا سایفرد (منک)


برد پیت برنده‌ی جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال گذشته جایزه‌ی این بخش را داد. یکی از جایزه‌های غیرقابل پیش‌بینی بود و البته نادیده گرفتن کامل فیلم «منک» فینچر که حداقل آماندا سیفرید می‌توانست در این بخش جایزه ببرد. به نظر می‌رسد سیاست اسکار در تحویل گرفتن نژادهای مختلف سرسختانه دنبال می‌شود البته یوه جونگ یون در نقش مادربزرگ در فیلم «میناری» حضور جذاب دوست‌داشتنی داشت. او گفت که از کره آمده و همیشه اسکار را به عنوان یک مراسم جذاب در تلویزیون می‌دیده اما فکر نمی‌کرده روزی اینجا باشد. او آن‌قدر حضور دوست‌داشتنی روی صحنه داشت که همه‌ی نامزدهای دیگر از برنده‌شدنش خوشحال شدند. او به رقبایش گفت: «من از شما خوش‌شانس‌تر بوده‌ام. چطور ممکن است من در این رقابت باشم و برنده بشوم؟ چطور ممکن است من در مقابل گلن کلوز برنده شوم؟ من خیلی از بازی‌های او را دیده‌ام. فقط شانسم بهتر بوده است. شاید هم این مهمان‌نوازی آمریکایی‌ها نسبت به یک بازیگر کره‌ای باشد.»

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد


برنده: دانیل کالویا (یهودا و مسیح سیاه)



نامزدها


ساشا بارون کوهن (دادگاه شیکاگو ۷)

دانیل کالویا (یهودا و مسیح سیاه)

لزلی اودوم جونیر (یک شب در میامی)

پل راچی (صدای متال)

کیت استنفیلد (یهودا و مسیح سیاه)



لارا درن طبق رسوم اسکار جایزه‌ی این بخش را هم داد. لارا درن موقع خواندن اسامی نامزدها از دانیل کالویا تشکر کرد که بازی‌اش در فیلم «یهودا و مسیح سیاه» برای او یادآور دنزل واشنگتن در فیلم «مالکوم ایکس» بوده است. کالویا ابتدا از خدا و بعد از مادرش تشکر کرد. کالویا از شخصیت همپتون تعریف کرد. مسئول بلک پنتر در شیکاگو که کالویا نقشش را در فیلم بازی می‌کند. کالویا گفت: «چه مردی. چه مردی. ما خوشبختیم در زمانه‌ای زندگی کردیم که او حضور داشت. مردی که هزاران کودک را غذا داد و آموزش آن‌ها را برعهده گرفت.» کالویا از اتحاد جامعه‌ی سیاهپوستان گفت و اینکه چطور پدر و مادرش به او یاد داده‌اند که عشق بورزد.


بهترین فیلم بین‌المللی


برنده: یک دور دیگر (توماس وینتربرگ از دانمارک)


نامزدها


یک دور دیگر از دانمارک

روزهای بهتر از هنگ کنگ

مردی که پوستش را فروخت از تونس

کجا می‌روی آیدا؟ (?Quo Vadis, Aida) از بوسنی و هرزگوین

اشتراکی (کالکتیو – Collective) از رومانی


لارا درن که سال گذشته برای فیلم «داستان ازدواج» برنده‌ی جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شده بود جایزه‌ی این بخش را داد. او تعریف کرد که چطور در کودکی همراه مادرش به دیدن فیلم «جاده» فلینی رفته و مسحور بازی جولیتا مسینا شده است. فیلم «جاده» آن سال جایزه‌ی اسکار بخش بین‌الملل را هم می‌برد. فیلمی که به گفته‌ی لارا درن ثابت کرد سینما مرزی ندارد چون با اینکه او متوجه زبان فیلم نبوده تحت‌تاثیر قرار گرفته بود. وینتربرگ گفت که از وقتی پنج ساله بوده همه جا با خودش تمرین می‌کرده که اگر روزی اسکار ببرد روی سن چه خواهد گفت. او توضیح داد که این فیلم درباره‌ی از دست دادن کنترل در زندگی است همان‌طور که زمانی خود او هم کنترل زندگی‌اش را از دست داده بوده و اینکه این فیلمی درباره‌ی جشن گرفتن زندگی است. وینتربرگ گفت که این فیلم را به خاطر دخترش که فوت کرده ساخته است. دختر وینتربرگ عاشق ایده‌ی این فیلم بوده و در حین فیلمبرداری از دنیا می‌رود.


بهترین فیلمنامه اقتباسی


برنده: پدر (فلوریان زلر و کریستوفر همپتون)



نامزدها


ببر سفید

پدر

بورات ۲

سرزمین آواره‌ها

یک شب در میامی


فلورین زلر نمایشنامه‌نویس فرانسوی این فیلمنامه را از روی نمایشنامه‌ای که خودش سال‌ها پیش نوشته بود اقتباس کرد. نمایشنامه‌ای که از روی آن احراهایی هم روی صحنه رفته بود. زلر و همپتون هیچ‌کدام در سالن حضور نداشتند. یکی از رقبای این بخش رامین بحرانی فیلمنامه‌نویس و فیلمساز ایرانی‌الاصل بود که فیلمنامه‌ی «ببر سفید» را نوشته بود. جالب اینکه گفته شد بیشتر نامزدهای این بخش متولد یک کشور و بزرگ شده در کشور دیگری هستند. مثل کلویی ژائو که در چین به دنیا آمده اما در آمریکا بزرگ شده یا همکار زلر که انگلیسی است ولی در قاهره دوران نوجوانی‌اش را گذرانده است.


بهترین فیلمنامه اریجینال


برنده: زن جوان خوش آتیه (امرالد فنل)


نامزدها


میناری

یهودا و مسیح سیاه

زن جوان خوش‌آتیه

صدای متال

دادگاه شیکاگو ۷


این اولین نامزدی امرالد فنل در اسکار است که بلافاصله به بردن اسکار هم منجر شد. جایزه‌ای که غیرمترقبه بود بخصوص که رقیبی مثل آرون سورکین داشت. فنل که مشخص بود کاملا هیجان‌زده شده از عوامل فیلمش تشکر کرد.


بهترین مستند کوتاه


برنده: کولت

 

نامزدها



کولت

کنسرتو یک مکالمه است

جدا نشو

بخش گرسنگی

یک ترانه عاشقانه برای لاتاشا



بهترین مستند بلند


برنده: معلم هشت پای من

 

نامزدها


اشتراکی

معلم هشت پای من (My Octopus Teacher)

زمان

کریپس کمپ (Crip Camp)

مأمور مول



بهترین طراحی تولید


برنده: منک


نامزدها


منک

پدر

بلک باتم ما رِینی

اخبار جهان

انگاشته


هالی بری جایزه‌ی این بخش را به فیلم «منک» داد. این احتمالا تنها جایزه‌ای است که امشب «منک» فینچر به خانه می‌برد و چه حیف! به نظر می‌رسد به جای تحسین کارگردانی فینچر تصمیم گرفتند طراحی تولید آن را ستایش کنند. چیزی که آن‌قدر واضح بود که دیگر قادر به انکارش نبودند.


بهترین فیلمبرداری


برنده: منک


نامزدها


یهودا و مسیح سیاه

منک

اخبار جهان

سرزمین آواره‌ها

دادگاه شیکاگو ۷


اریک مشراشمیت برای فیلمبرداری «منک» اسکار را از هالی بری گرفت. جایزه‌ای لذت‌بخش برای فیلمی که حقش بیشتر از این‌ها بود. به خصوص که به نظر می‌رسد در فیلمبرداری مشراشمیت کاملا همان شیوه‌ی گرگ تولند را در فیلمبرداری «همشهری کین» تکرار کرده و همین به ارزش فیلمی که درباره‌ی نویسنده‌ی «همشهری کین» است، افزوده. خب حداقل «منک» در دو بخش فنی دیده شد.


بهترین جلوه‌های ویژه


برنده: تنت


نامزدها


عشق و هیولاها

آسمان نیمه‌شب

مولان

فقط و فقط ایوان

انگاشته (تنت)


بازیگر فیلم میناری که خودش نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد است، جایزه‌ی این بخش را داد. بالاخره فیلم کریستوفر نولان که کاملا نادیده گرفته شده بود در همین یک بخشی که نامزد دریافت جایزه شد موفق شد اسکار را به خانه ببرد.

بهترین چهره‌پردازی


برنده: بلک باتم ما رینی


نامزدها


اما

مرثیه هیل‌بیلی

بلک باتم ما رینی

منک

پینوکیو


دان چیدل جایزه‌ی این بخش را داد و گفت چهره‌پردازی برای یک بازیگر مهم‌ترین عنصر است و حتی پیش از آنکه بازیگر تلاشی بکند ممکن است کارش را تمام کند. برنده‌ی این بخش که سیاهپوست بود از پدربزرگش گفت که توسط او بزرگ شده بود و اینکه چطور پدربزرگش بخاطر تبعیض نژادی مجبور شده بود به شهر دیگری برود و اینکه موقع گرفتن اسکار باید به اجدادشان فکر کنند که بخاطر تلاش‌های آن‌ها حالا سیاهپوستان جدی گرفته می‌شوند.


بهترین انیمیشن


برنده: روح


نامزدها


روح

به‌پیش

یک فیلم شان گوسفنده: آمارگدون

گرگ‌روها (Wolfwalkers)

برفراز ماه


جایزه‌ی این بخش را ریس ویترسپون داد که طبق پیش‌بینی‌ها به انیمیشن محصول پیکسار و پیت داکتر رسید. سال گذشته به خاطر کرونا رقابت زیادی هم میان انیمیشن‌ها نبود چون انیمیشن‌ها در حقیقت فیلم‌های بیگ پروداکشنی هستند که سرمایه‌ی سینما هستند و در دوران رکود سینما و کرونا خیلی از انیمیشن‌ها راضی به اکران نشدند.

بهترین ترانه


برنده: مبارزه برای تو (یهودا و مسیح سیاه)

 

نامزدها


مبارزه برای تو (یهودا و مسیح سیاه)

صدای من را بشنو (دادگاه شیکاگو ۷)

هاسویاک (مسابقه‌ی آواز یوروویژن: ماجرای داستان آتش)

دیده شده (زندگی پیش رو)

حالا حرف بزن (یک شب در میامی)


از آن ترانه‌هایی بود که به فیلم روح بخشید و البته رقبای قدری هم نداشت.


بهترین طراحی لباس


برنده: بلک باتم ما رینی


نامزدها



اما

بلک باتم ما رِینی

منک

مولان

پینوکیو



بهترین صدا


برنده: صدای متال


نامزدها



سگ شکاری

منک

اخبار جهان

روح

صدای متال



همین که ریز احمد، بازیگر فیلم «صدای متال» برای دادن جایزه‌ی این بخش روی صحنه آمد باید حدس می‌زدیم که جایزه قرار است به «صدای متال» برسد. ریز احمد حتی اسم برنده را هم نخواند و در حرکتی آوانگارد در مراسم اسکار دوربین روی کاغذ رفت و اسم برنده را دیدیم.

بهترین انیمیشن کوتاه


برنده: هر اتفاقی بیفتد دوستت دارم

 

نامزدها



پناهگاه

لوچی نابغه

هر اتفاقی بیافتد دوستت دارم

اپرا

مردم بله‌گو



بهترین فیلم کوتاه


برنده: TWO DISTANT STRANGERS


نامزدها



FEELING THROUGH

THE LETTER ROOM

THE PRESENT

TWO DISTANT STRANGERS

WHITE EYE


این فیلم کوتاه سی دقیقه‌ای یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های امسال است که درباره‌ی ماجرای جورج فلوید است بدون اینکه اشاره‌ای به فلوید کند. فیلمی که منتقدان می‌گویند بسیار هوشمندانه ساخته شده است.

بهترین موسیقی متن


برنده: روح


نامزدها



میناری

منک

روح

اخبار جهان

۵ هم‌خون


قابل پیش‌بینی بود انیمیشن «روح» پیکسار که اصلا درباره‌ی موسیقی جز است جایزه‌ی این بخش را ببرد. «روح» درست مثل گلدن گلوب با دو جایزه‌ی بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی متن به خانه رفت.

بهترین تدوین

برنده: صدای متال

نامزدها

پدر

سرزمین آواره‌ها

زن جوان خوش‌آتیه

صدای متال

دادگاه شیکاگو ۷


یکی از بهترین اهداکنندگان مراسم اسکار هریسون فورد بود که جایزه‌ی تدوین را داد. «صدای متال» فیلمی مستقل است که توانست دو جایزه‌ی فنی را به خانه ببرد.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D