پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
01/31 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر99

جشنواره فیلم فجر فرصتی برای اتحاد اهالی سینماست


 



مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی معتقد است: از جشنواره فیلم فجر باید فرصتی ساخت برای حفظ و تقویت اتحاد میان هنرمندان برای گذار از این تنگناها و نه تشدید اختلافات یا خدای نکرده تعمیق گسست‌های اجتماعی.


علیرضا تابش درباره ویژگی‌های جشنواره امسال فیلم فجر گفت: امسال سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، در دشوارترین شرایط اجتماعی در حال برگزاری است. جامعه سوگوار و زخم خورده از آسیب‌های همه‌گیری جهانی و مصیبت‌های ناگزیر برآمده از آن، چشم‏‌انداز دشوار اقتصادی پیش روی کشور، و مسایل معیشتی هنرمندان، چنان در هم گره خورده‌اند که به نظر می‏‌آید این سال، تا مدت‌ها به عنوان سال سخت و تلخ در ذهن‌ها بماند و نشانه‏‌ای از دشواری روزگار باشد. حالا و در این شرایط از جشنواره فجر چه کاری ساخته است و چگونه می‌تواند این شرایط را تلطیف کند یا تغییر دهد؟


او خاطرنشان کرد: برگزاری این جشنواره سینمایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالی چنین دشوار در یادها خواهد ماند. در تاریخ خواهند نوشت که هنرمندان، حتی در این سخت‏‌ترین شرایط هم دست از کار نکشیدند و برای خلق امید، چشم‌انداز روشن، انعکاس تیرگی‌ها و مشکلات، تلاش کردند. فهرست طولانی فیلم‌های تولید شده و متقاضی حضور در جشنواره نشان داد اگر اصحاب بهداشت و پرسنل خدمات درمانی در تمام این سال کوشیده‌اند در تأمین سلامت شهروندان، ایثارگرانه تلاش کنند. اهالی فرهنگ، به ویژه سینما، نیز دست از کار نکشیده‌اند و تلاش کرده‌اند بهداشت روانی و امید و انسجام در جامعه زنده بماند. این مقاومت و ماندگاری، شایسته تحسین است و در تاریخ ماندگار خواهد شد.


مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی خاطرنشان کرد: هنوز مشخص نیست در ادامه این مسیر، چه تنگناهایی پیش رویمان قرار دارد و چه دست‌‏اندازها و مخاطراتی چشم انتظارمان هستند، از جشنواره فیلم فجر باید فرصتی ساخت برای حفظ و تقویت اتحاد میان هنرمندان برای گذار از این تنگناها، و نه تشدید اختلافات یا خدای نکرده تعمیق گسست‌های اجتماعی. باید امیدوار بود این جشنواره و دستاوردهای آن بتواند نه تنها اتحاد میان جامعه سینماگران را افزایش دهد، بلکه یادگاری باشد از روحیه مقاومت و صبر مردم در این سال سخت کرونا و نیز نشانی از آنچه بر سر مردم آمد و تلخی‌هایی که تحمل کردند.


علیرضا تابش در بخش دیگری از اظهاراتش درباره فیلم‌های مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی سخن گفت و توضیح داد: پنج فیلم از محصولات جدید سینمای ایران که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در سال 99 به تولید رسیده‌اند، در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر، نامزد دریافت جایزه شده‌اند و در رقابت با سایر آثار بلند سینمایی قرار دارند. 


آثاری که بخشی از آینه تولیدات امسال بنیاد سینمایی فارابی محسوب می‌شوند و در راستای یک چشم‌انداز ترسیم شده مورد حمایت قرار گرفته‌اند. بنیاد سینمایی فارابی با توجه به اولویت‌های محتوایی هم‌سو با سیاست‌های محتوایی سازمان سینمایی (افزایش امید و اعتماد عمومی، تقویت عزت‌مندی و قدرت ملی و توجه به نهاد خانواده) فعالیت‌های خود در سال 99 را به انجام رسانده است و این پنج‌فیلم ضمن تلاش برای رسیدن به این اولویت‌ها، از چند ویژگی دیگر هم برخوردار بوده‌اند. «حمایت از فیلمسازان نوجو و مستعد سینمای ایران» یکی از این ویژگی‌هاست و فیلم‌های اول «ارسلان امیری» و «عادل تبریزی» و فیلم دوم «کاوه صباغ‌زاده» را شامل می‌شود. از سویی امسال چند فیلمساز زن سینمای ایران مورد حمایت بنیاد سینمایی فارابی قرار گرفته‌اند که یکی از آنها «آیدا پناهنده» است که فیلمش در سودای سیمرغ حضور دارد.


وی خاطرنشان کرد: توجه به تنوع جغرافیایی یکی دیگر از ویژگی‌های آثار امسال فارابی است که در پنج فیلم حاضر در سودای سیمرغ فجر سی و نهم هم دیده می‌شود و از بین این پنج فیلم، «یدو» در استان خوزستان، «زالاوا» در استان کردستان و «تی‌تی» در استان گیلان فیلمبرداری شده‌اند. در بعد محتوایی نیز این پنج فیلم، هر کدام جستجوگر مفاهیمی بوده‌اند که این آثار از حیث تنوع ژانر و مضمون برای مخاطبان سینمای ایران، جذاب و کنجکاوی‌برانگیز خواهد بود.


علیرضا تابش گفت: «رمانتیسیم عماد و طوبا» به دنبال بازشناسی عشق بر بستر روزمرگی یک خانواده است و «زالاوا» عقب ماندگی جامعه و خرافه‌گرایی را آسیب‌شناسی می‌کند. «گیج‌گاه» با روایتی متفاوت و نوستالژیک به سراغ مخاطبان سینمای ایران می‌آید، «تی تی» به بازخوانی انسان با دو بال عقل و احساس می‌پردازد و «یدو» روایتی از غیرت و مردانگی در نزد کوچک مردانِ بزرگ در هنگامه دفاع از وطن را به تصویر می‌کشد.پنج فیلمی که امسال با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید شده‌اند و در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درمی‌آیند، گلچینی از محصولات امسال این بنیاد است که بر اساس نقشه‌ راه مشخص و حساب‌شده، و با هدف ارتقای فرهنگی مخاطب ساخته‌ شده‌اند.



منبع: خبرگزاری ایسنا



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D