پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/1 1403
خبر / اخبار جشنواره فجر99

خیزِ خبرسازِ فیلم‌های جشنواره فجر سی‌ونهم


 


در حالی که ۱۰ روز تا پایان ارسال‌ آثار به جشنواره سی‌ و نهمین فیلم فجر باقی مانده است برخی از فیلم‌ها خیز خود را برای حضور در جشنواره خبرساز کرده‌اند و برخی همچنان خبری از حضورشان نیست.


هرچند کمتر از دو ماه به آغاز برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر باقی مانده و خبرهای متفاوتی درباره برگزاری مهمترین و پرمخاطب‌ترین رویداد هنری سال به گوش می‌رسد اما ۱۰ روز مانده به پایان زمان ارسال آثار همچنان خبری از فیلمسازان خبرساز در جشنواره نیست.


اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، حمید نعمت‌الله، نرگس آبیار و محمدحسین مهدویان از جمله فیلمسازانی هستند که با وجود شرایط سخت کرونا فیلم خود را به پایان رسانده‌اند ولی همچنان برای حضور در جشنواره فیلم فجر فرم این رویداد را پرنکرده‌اند. اما تا کنون استقبال فیلم اولی‌ها از جشنواره بسیار زیاد بوده و حدود ۵۲ فیلم ثبت نام کرده در جشنواره نزدیک به ۲۰ فیلم از کارگردان اولی‌ها است.


اما از میان فیلم‌های در حال تولید که پرکردن فرم جشنواره را رسانه‌ای کردند می توان به فیلم سینمایی مصلحت نظام به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه و کارگردانی حسین دارابی اشاره کرد.


این فیلم نخستین تجربه کارگردانی سینمایی حسین دارابی به حساب می‌آید و داستان آن در دهه ۶۰ می‌گذرد.


مصلحت نظام سومین فیلم تولید شده در باشگاه فیلم سوره است که با بازی فرهاد قائمیان، وحید رهبانی، مهدی حسینی‌نیا، مجید نوروزی، امیر نوروزی و نازنین فراهانی در سکوت خبری جلوی دوربین رفت و هم‌اکنون مراحل فنی را برای حضور در جشنواره فیلم فجر طی می کند.


باشگاه فیلم سوره پیش از این فیلم های بیست و یک روز بعد و فیلم جنجالی دیدن این فیلم جرم است را تولید کرده است.


فیلم سینمایی زد و بند به ‌کارگردانی داود نوروزی دیگر اثری است که حضور در جشنواره فیلم فجر آن رسانه ای شده است.


زد و بند نخستین فیلم بلند سینمایی داود نوروزی است که به ‌تهیه‌کنندگی مقصود جباری و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.


قصه‌ فیلم با روایتی معمایی به معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پردازد.


امین زندگانی، هنگامه حمیدزاده، همایون ارشادی، فریبا کوثری، محمدعلی کیانی و سید مهرداد ضیایی از جمله بازیگران این پروژه هستند.


علی میری رامشه هم پس از پایان کارگردانی اتومبیل برای حضور در «فجر ۳۹» اعلام آمادگی کرده است. فیلمبرداری این فیلم پس از ۴۰ جلسه و با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی به پایان رسید.


اکبر عبدی، مهدی کوشکی، سحر قریشی، ارسلان قاسمی، نیما شاهرخ شاهی، علیرام نورایی، شهرزاد کمال زاده، آزیتا ترکاشوند، امیر غفارمنش، ستاره آروین، سیدشعیب جلالی، رضا داودی، زهرا عماد، اکبر طارمی، سجاد اقدسی و بازیگر خردسال سانیا حیدری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.


فیلم سینمایی شهربانو به کارگردانی مریم بحرالعلومی نیز برای ارائه به سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر آماده شد.


شهربانو به تهیه‌کنندگی پگاه احمدی و با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است.«شهربانو» فیلمی مادرانه با مضمونی آسیب‌شناسانه و اجتماعی است که مبتنی بر چالشی در یک خانواده روایت می‌شود.


بانک زده‌ها که یک کمدی سیاه است نیز به عنوان نماینده سینمای کمدی ایران فرم جشنواره را پرکرده است.


فیلمبرداری این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جواد اردکانی و تهیه‌کنندگی علی رویین‌تن با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به پایان رسید.


نسرین مقانلو، قاسم زارع، میرطاهر مظلومی، علی انصاریان، بیژن بنفشه خواه، منوچهر زرگر، پارمیدا قریشی، مینا عبدی، مسعود محمودی، پروین ملکی، الناز عبدی و سحر قریشی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.


فیلم سینمایی لیپار که اولین فیلم بلند حسین ریگی است این روزها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چابهار در حال فیلمبرداری است و تدوین این فیلم همزمان با فیلمبرداری توسط مهدی سعدی آغاز شده است.


سازندگان این اثر نیز در تلاش هستند که آن را برای حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر آماده کنند.


مهران احمدی و بهناز جعفری بازیگرانی هستند که تاکنون مقابل دوربین این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.


فیلمنامه این فیلم به طور مشترک توسط حسین ریگی و حسام فرهمندجو نوشته شده است.


لیپار تصویرگر چهره تازه‌ و با طراوتی از استان سیستان و بلوچستان است.


فیلم سینمایی گل به خودی که به تازگی تدوین آن پایان یافته از دیگر آثاری است که برای رقابت در جشنواره فیلم فجر آماده می شود.


گل به خودی به کارگردانی احمد تجری با بازی هنرمندانی چون ابوالفضل رجبی، رایان سرلک، ال آی بشارت، آزینا تجری و محمدرضا علی‌نیا به عنوان بازیگران کودک ساخته شده است.


این فیلم که به نوعی نماینده سینمای کودک در جشنواره است از هنرمندان مطرحی چون شقایق فراهانی، نسیم ادبی، علی استادی، ستاره حسینی، مهسا ایرانیان، پانته‌آ خادمی و غزاله اکرمی استفاده کرده است.


بابا سیبیلو نخستین تجربه کارگردانی ادوین خاچیکیان نیز دیگر نماینده سینمای کودک در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است.


بابا سیبیلو یک کمدی خانوادگی است که در آن از کودک ۵ ساله تا پیرمرد ١٠٠ ساله نقش آفرینی دارند و در طول قصه ماجراهایی را رقم می زنند. فیلم یک کمدی شاد و سلامت مناسب برای تمام اعضای خانواده است.


لواسان، شهرک غرب، نیاوران، مهرشهر، باشگاه انقلاب و جاجرود از لوکیشن های اصلی این فیلم بودند.


رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رز رضوی، امیر نوری، یوسف صیادی، پارسیا شکوری، محمدطاها بهروزپور، خشایار راد، علی کاظمی، عباس محبوب، اردشیر کاظمی، هانیه غلامی، مهرگان علوی، محمدرضا احمدی، فرهاد ریش سفیدی، آوا دهقانی، محمد پناهی، محمد سجاد عسگری، مهدی هاشم پور، زهرا گلدوست، شهلا سرشار، احمد یاوری شاد، احسان پرفکت، مرتضی دلداده، حسین روزبه، حسینعلی قورچی، یگانه ظرافتی و ابوالفضل قهرمانی بازیگران فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» هستند.


اما در کنار این آثار این روزها اصغر فرهادی فیلم قهرمان را در شیراز در دست تولید دارد. مسعود کیمیایی خائن‌کشی را با اقتباس از یک کاراکتر واقعی تاریخ معاصر کلید زده است. 


محمدحسین مهدویان شیشلیک را به‌عنوان اولین فیلم کمدی کارنامه‌اش در مراحل پایانی تولید دارد. نرگس آبیار ابلق را در سکوت کامل خبری کارگردانی کرده است. حمید نعمت‌الله فیلم جنجالی قاتل و وحشی را که به دلیل حواشی از حضور در جشنواره گذشته فجر بازماند، آماده عرضه به جشنواره سی‌ونهم کرده است.


حتما با حضور این کارگردانان سینما تنور جشنواره فیلم فجر سی و نهم بیش از بیش گرم خواهد شد و باید ماند و دید که آیا با این شرایط خاص جشنواره به جهت شیوع کرونا درنهایت این کارگردانان سینما حاضر به شرکت دادن فیلم های خود در جشنواره خواهند شد یا خیر؟


منبع: ایرنا




لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D