پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/1 1403
خبر

سینما، زیر آوارِ کرونا


 


ستاد مقابله با کرونا مقرر کرده بود که طی یک ماه (از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر) فعالیت‌ گروه شغلی سه که شامل سینما نیز می‌شود، تا ساعت ۱۸ بلامانع و از ساعت ۱۸ به بعد، با محدودیت روبرو باشد.


به گزارش ایسنا البته به تازگی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مقررات جدیدی را برای تمام گروه‌های شغلی اعلام کرده که از یکم آذر ماه اجرا می‌شود اما نقدهایی که از گوشه و کنار نسبت به رعایت نکردن قانون ساعت ۱۸، در سالن‌های سینما شنیده می‌شود، موجب شد تا نظر سینماداران را دربارۀ این مصوبه بپرسیم.


محمد پناهی نژاد، مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر دراین‌باره می‌گوید: این تصمیمی که برای مشاغل فرهنگی و سینماها گرفته‌شده غیر کارشناسی و غیرعلمی است چون در حالت عادی و پیش از شیوع ویروس کرونا هم مخاطبان در زمان‌های خاصی از سینما استفاده می‌کردند و اوج استقبالشان ساعت ۲۰ و ۲۱ بود اکنون ما تمام روز بدون هیچ مخاطبی باید باز باشیم و وقتی مخاطب مراجعه می‌کند کار را تعطیل کنیم؟


او ادامه می‌دهد: چند ماه تعطیلی، ضرر سنگینی به سینما دارها زده، بااین‌حال ما از اسفندماه سال گذشته تاکنون نیروهای خود را حفظ کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم حقوق آن‌ها را پرداخت کنیم بی‌اینکه منبع درآمدی داشته باشیم و دیگر چیزی در چنته نداریم.


مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر خاطرنشان می‌کند: این مشکل را به انحای مختلف بیان کرده‌ایم اما هیچ عکس‌العمل مناسبی ندیده‌ایم به‌طوری‌که دیگر امثال این اطلاعیه‌ها را شوخی حساب می‌کنیم و از آن می‌گذریم. سینما صرفه‌ای ندارد که بخواهد تا ساعت ۱۸ باز باشد و بعدازآن تعطیل.


پناهی نژاد می‌افزاید: اگر دوستانی که این تصمیم را برای سینما گرفته‌اند توان دارند ما سینما را به آن‌ها تحویل می‌دهیم و تنها از آن‌ها می‌خواهیم حقوق نیروها را پرداخت کنند. کسانی که در این گروه شغلی فعالیت دارند نیز خانواده دارند و در این شرایط اقتصادی به شغلشان بیش از همیشه احتیاج دارند. همۀ ما گرفتار یک مشکل هستیم.


او تصریح می‌کند: عقل اقتصادی به ما می‌گفت برای نیروها ترک کار بزنید اما نتوانستیم کسانی که در روزهای خوب کنار ما بوده‌اند در روزهای بد تنها بگذاریم. زمانی پیشنهاداتی که برای تأمین هزینه سینماها می‌شد ارائه کرد، ارائه کردم و یا جلوی آن ایستادند و یا آن را نادیده گرفتند، برای کسانی که دچار بحران شده‌اند برنامه‌ریزی درستی نکردند و این شد که کار ما شد دنبال کردن خبرها.


مدیر پردیس سینمایی سیتی سنتر می‌گوید: امیدوارم روزهای خوب هم برسد اما آیا مسئولانی که امروز ما را در این شرایط سخت تنها گذاشتند در آن روزها می‌توانند در چشم ما نگاه کنند؟


سید مصطفی حسینی، مدیرعامل مؤسسه بهمن سبز نیز اظهار می‌کند: ذات فعالیت سینما و تئاتر عصرانه و شبانه است و مصوبه جدید ستاد کرونا عملاً دستور به تعطیلی مداوم آن‌ها داده‌. اگر واقعاً به دنبال بازگشایی محدود هستند، برای سینما و تئاتر اجازه فعالیت عصر تا پایان شب را صادر کنند و در غیر این صورت باید تبعات این تعطیلی و خسارات آن پرداخته شود.


او ادامه می‌دهد: کل مخاطبان سینما در نیم سال اول ۱۳۹۹ به‌اندازه یک روز متروی تهران هم نبوده و به همین خاطر به نظر می‌رسد نسبتی میان وضع محدویت‌ها و ازدحام جمعیت در اماکن مختلف وجود ندارد. شاید اگر ما هم کاربری سینماها را به رستوران و مرکز خرید تبدیل کنیم آن‌وقت بتوانیم بدون محدودیت به کارمان برسیم.


مدیرعامل موسسه بهمن سبز تصریح می‌کند: این تصمیمات نشان می‌دهد که شناخت کافی نسبت به سینما و تئاتر در ستاد کرونا وجود ندارد. انتظار ما این است که نماینده‌ای از سوی اهالی فرهنگ و هنر در برخی جلسات ستاد ملی کرونا حضور پیدا کند تا ازاین‌پس شاهد چنین مصوباتی نباشیم.


 محمدحسین محمدی فشارکی، معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در واکنش به این اظهارات می‌گوید: ما فهرستی از آسیب‌هایی که به‌تبع شیوع کرونا در حوزه‌های زیرمجموعۀ معاونت هنری و سینمایی به وجود آمده بود تقدیم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان کردیم و ایشان نیز حدود سه هفته پیش با حضور در جلسه ستاد مقابله با کرونا از حقوق این اقشار دفاع کردند اما باید در نظر داشت که کرونا ویروسی قابل پیش‌بینی نیست و همکاران ستاد مقابله با کرونا نیز دغدغه‌هایی دارند که باید شنیده شود.


به گزارش ایسنا، اگر حضور دائمی نماینده‌ای از سوی اهالی فرهنگ و هنر در ستاد ملی مقابله با کرونا پذیرفته شود، به اخذ تصمیم‌های واقع بینانه‌تر دربارۀ این حوزه کمک می‌کند و در نتیجه تمکین بیشتر از مصوبات را نیز در پی خواهد داشت.



لطفا جایگاه خود را انتخاب کنید

B C A E D