پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر

برنامه سانس های امروز
02/1 1403
خبر / هنر و تجربه(زمستان 98)

سه فیلم کمتر دیده شده از سهراب شهیدثالث به نمایش در می‌آید

 


در بیست و چهارمین نمایش هفتگی باشگاه فیلم هنروتجربه سه فیلم از سهراب شهید ثالث به نمایش در می‌آید.



بیست و چهارمین نمایش هفتگی باشگاه فیلم هنروتجربه با همکاری فیلم‌خانه ملی ایران، به نمایش سه‌ فیلم «پیک»، «خانه‌ انصاف» و «دومین نمایشگاه آسیایی» به کارگردانی سهراب شهیدثالث اختصاص دارد.





سهراب شهید ثالث پس از گذراندن تحصیلات در پاریس اواسط دهه چهل به ایران بازگشت و در وزارت فرهنگ و هنر آن سال‌ها مشغول به کار شد. او در دوران فعالیتش در این وزارتخانه چندین مستند را کارگردانی کرد، نظیر «بزم درویشان»،«رقص‌های تربت حیدریه» و «رقص‌های بجنورد» که درباره آیین‌ها و رقص‌های محلی بود و یا «رستاخیز» که به خرابه‌های تخت جمشید و مرمت و بازسازی بخش‌هایی از آن می‌پرداخت. او سه مستند «پیک»، «خانه‌ انصاف» و «دومین نمایشگاه آسیایی» را نیز طی همین دوران کارگردانی کرد.«دومین نمایشگاه آسیایی» که سال ۱۳۴۸ ساخته شد، گزارشی از نحوه آماده کردن و افتتاح نمایشگاه در تاریخ ۱۳ مهر و بازدید مردم تا دوم آبان همان سال از این نمایشگاه است.خودش در ارتباط با کارگردانی این مستندها گفته‌است:«در وزارت فرهنگ و هنر ۲۲ فیلم کوتاه در عرض سه سال ساختم؛ فیلم‌هایی که زیر هیچ‌کدام را اسم نمی‌گذاشتیم، چون درباره نقاشی، راجع به شهر مهاباد و چندین موضوع دیگر بود».


محمد تهامی‌نژاد پژوهش‌گر و مستندساز درباره  مستندهای گزارشیِ سهراب شهیدثالث در کتاب «سینمای مستند ایران، عرصه‌ تفاوت‌‌ها» می‌نویسد:«سهراب شهیدثالث از فیلم گزارشی ـ مستند شروع کرد. او در سال ۱۳۴۴ در فرهنگ و هنر استخدام شد و «دومین نمایشگاه آسیایی»، «رقص درویشان»، «رقص بجنوردی»، «پیک» و … را ساخت که به گفته‌ خودش زیر هیچ کدام از آن‌ها اسم نگذاشت. 


شهیدثالث که طی سه سال حدود ۲۲ فیلم گزارشی کوتاه بی‌امضا ساخت، می‌توانست از یک سفارش تبلیغاتی هم، اثری طنزآمیز تحویل دهد. او فیلم «خانه‌ انصاف» را با این شیوه ساخته است. نگره‌‌ محوری تولید فیلم تبلیغاتی در ایران، ریشه در تقابل «کهنه و نو» دارد. در این نظرگاه فیلم‌ساز نمی‌تواند نگاه و نظر شخصی داشته باشد و باید خود را در خدمت اسطوره‌های قدرت و اهداف مشخص و اعلام‌شده‌ دولت قرار دهد. اما در همان شرایط هم شهیدثالث که پیش‌تر فیلم «مهرشهر کرج» را از آغاز ساختمان کاخ پهلبد تا پایانش در مهرشهر کرج ساخته بود، فیلم نمایشگاه بین‌المللی تهران را با عنایت بر کارگران ساختمانی و سرانجام، آمدن اشیای لوکس ساخت. در فیلم «پیک» قرار بود یک فرمان رسمی از مجلس شورای ملی تا تخت‌جمشید برده شود و در جریان جشن‌ها به شاه تقدیم شود، ولی شهیدثالث به زندگی‌های سر راه پرداخت».


این آثار  یکشنبه ۲۷ بهمن ساعت ۲۰:۳۰ در پردیس سیتی سنتر اصفهان نمایش داده می‌شود.



ورود‌ به برنامه‌های باشگاه فیلم هنروتجربه برای عموم آزاد و رایگان است.



هیچ سانسی یافت نشد